hits

Treningsrevolusjonen (Del 1)

 

 

Treningsrevolusjonen

Et kjent prinsipp innen propaganda og markedsfringsindustrien er gjenta og gjenta et budskap helt til folk faktisk tror p det. Og det kan vre s som s med innholdet og sannhetsgehalten. En velse TV programmet Mesternes Mester  bruker blir kalt Melkesyretesten. Deltakerne gjr en statisk test der de til slutt bare kollapser i beina. Det er bare en hake ved velsen, man fr ikke mye melkesyre ved en slik statisk belastning.

Et eksempel p en myte og misforstelse som etter mange gjentakelser har blitt til en sannhet

Vi ser behov for avlive noe som ogs ser ut til ha etablert seg som en sannhet.

4 x 4 minutters intervaller og dens psttte, fantastiske effektivitet

Hva er det man egentlig har gjort oppe p NTNU?

Man startet teste 55 mosjonister med forskjellige treningsmetoder over 8 uker.  Gruppen ble etter hvert redusert pga. frafall til ca. 40. Det ble trent 3 ganger i uka over 8 uker, alts 24 kter. Deltakerne ble delt inn i 4 testgrupper der flgende metoder ble testet:

  • 4 x 4 min intervaller, 90-95 % intensitet av HRmaks. 3 min pause ved 70% av HRmaks
  • 15 sek x 15 sek intervaller 90-95 % av HRmaks
  • terskeltrening i 24 min 85 % av av HRmaks
  • langkjring 70% av HRmaks

Resultatet viste at 4 x4 min intervallene hadde strst effekt p Maks O2. kningen var 7,2 %. Tilsvarende for 1515 intervaller var 5,5 %. I den vitenskapelige rapporten sies det at det ikke var noen signifikant forskjell p disse to intervallene. Underlig er det da at 15-15 prinsippet omtrent ikke blir nevnt i markedsfringen av rapporten. De som trente p terskel samt langkjringsgjengen hadde lite eller mer eller mindre ingen effekt av VO2maks. Alle gruppene hadde omtrent samme forbedring i arbeidskonomien og derfor ble ogs Terskelfarten forbedret for alle gruppene.

La oss frst gi noen kommentarer som en vanlig bruker eller mosjonist.

  • Det m ndvendigvis vre begrenset hva man finner ut over 8 uker. Her konkluderer man som om resultatene er en sannhet Det skulle tatt seg ut teste medisiner p 10 personer over 8 uker. Normal regnes det at man trenger 10 r for bli en toppidrettsutver i verdensklasse, det er 520 uker.
  • Det er en veldig liten populasjon eller antall utvere i hver gruppe. Pliteligheten eller konfidensnivet m da ndvendigvis bli lavt og usikkert
  • Trening med 90 til 95 % av HRmaks betegnes i idretten mer som en tempotrening framfor en intervall. Spesielt da for mosjonister.
  • 4 min er veldig lenge spesielt nr man skal pine seg i s hy belastning. Smerte og ubehag gir veldig fort negativ lring.
  • De frreste har en terskel s hy som 90-95 av HRmaks. Slik trening gir derfor et betydelig anaeobt innslag. Man vil fort bli stokk stiv.
  • Det er vel de frreste som gjr en type trening, selv de fleste mosjonister skjnner at de skal gjre en miks av trening som diverse forskjellige intervaller, langkjring, fartlek, styrke osv.
  • Dette var en merkelig form for terskeltrening, det som er gjort her kalles i idretten mer en hurtig langtur. Terskeltrening gjres normalt som intervaller

Det lpes p tredemlle med 5,3 % helning under testene. Dette blir en veldig spesiell mte lpe p, kan mer kalles for bakkelping. Er man vant til lpe flatt vil denne testen gi veldig skjeve utslag i negativ retning.

Her har man ikke testet en idrettsprestasjon, men en av mange viktige parametre for utholdenhet, MaksO2. En idrettsprestasjon bestr av et kompleks av faktorer bygd opp over en lang tidsperiode. Her er bare en faktor testet over en veldig kort periode. Det arrangeres ikke noe verdensmesterskap i MaksO2.

Jeg fortsetter denne artikkelserien i flere blogginnlegg. Flg med!!

Trenger du/dere rd hjelp med treninga for n mlene dere har satt dere?  Ta kontakt med oss i Team Kristiansen

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar