hits

Blir vi noen gang for gammel til drive med fysisk aktivitet?

 

 

  1. Trening spiller ingen rolle, man kan ikke utsette aldring.

Det har vist seg mange ganger at de plagene vi fr med alderen kan vi redusere dersom vi er fysisk aktiv jevnlig. Alts jevnlig kondisjonstrening/styrketrening ker sjansene for at vi lever lengere og ikke minst har en hyere livskvalitet mens vi lever. Vi fr frre plager og vi klarer hverdagen bedre enn de som ikke er fysisk aktive

  1. Jeg kan ikke bremse aldring om man ikke trener som en gal

Det er ikke hard trening som skal til for f effekt p bremsing av aldringen. Du trenger ikke vre fysisk aktiv mer enn 15 min hver dag eller 90 min i uka for f effekt. Husk alt er bedre enn ingenting. Det er selvflgelig bedre at du er fysisk aktiv mer enn 15 min pr. dag, men har du ikke allerede begynt kan du i alle fall prve det frst. Du blir hyst sannsynlig raskt i bedre form og da ker motivasjonen for fortsette.

  1. Styrketrening er helt bortkastet

Et av de strste utfordringene for oss som blir eldre er tap av muskelmasse, og det kan ta livet av oss alt for tidlig. Litt styrketrening er bra for oss nr vi blir eldre fordi det ogs motvirker benskjrhet, men vr forsiktig og ikke overdriv.

  1. Jeg er for gammel til trene

Man blir aldri for gammel til trene litt og lett styrketrening kan hjelpe deg til redusere fallrisikoen i hverdagen da denne form for trening vil holde liv i de raske muskelfibrene man har og er viktige for balansen vr. Men du trenger ikke g p et treningssenter for gjre lett styrketrening. Jeg har en slekning p over nitti som har funnet sin enkle mte gjre dette p i hverdagen. Kanskje du kan finne noen gode lsninger for deg?

  1. Gamle mennesker fr ingen treningseffekt

Det har vist seg at gamle mennesker har stort utbytte av fysisk aktivitet. Studier har vist at ttiringer som begynner med lett styrketrening kan fordoble sin styrke p bare noen mneder. S her er det bare begynne dersom du ikke allerede har begynt.

  1. Jeg har en kronisk sykdom og kan ikke trene

Har du en kronisk sykdom s skal du ikke starte opp noen form for trening/fysisk aktivitet fr du har rdfrt deg med legen din.

Kilde: "Alle kan trene" av Anders Hansen og Carl Johan Sundberg

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar