hits

Hvordan finne fokus?

 

 

Vi moderne mennesker er blitt en gjeng med sjonglerende multitaskere, med drlig hukommelse og vi er ikke srlig oppmerksomme p det som foregr rundt oss. Her skal vi gi noen rd p hvordan holde bedre fokus.

  1. Lurt og lre seg og hvile. I dag er vi blitt eksperter p drive rovdrift p vrt medfdte stress system, som vi har ftt for berge oss fra farlige situasjoner. Slik vi lever i dag er vi ?p? hele tiden og derfor er vi ikke i stand til skille mellom ndvendige ?farer? eller utfordringer i forhold til de mindre viktige situasjoner og derfor er stresshormonet i beredskap hele tiden. Ikke bra.
  2. En kanal om gangen, det er vanskelig og holde fokus ellers. Med det mener jeg at du kan se p bare ett TV program i gangen, eller snakke med en person av gangen. I dag er det altfor mange som snakker med en person ansikt til ansikt og svarer p mobiltelefonen som ringer. Det er en fryktelig dum uvane. Viktig bruke tiden der du er her og n. Ring tilbake til de som ringer deg eller sender deg en melding senere , nr du er ledig.
  3. Bli en bedre lytter. Det er en god egenskap og vre en god lytter. Mange av de beste sjefene, terapautene , vennene er gode lyttere. Skal du vre en god lytter passer det drlig vre veis p smarttelefonen din samtidig.
  4. Ikke svar uten tenke deg om. Det er et lurt triks svare p telefonen nr du har tid til hre etter ellers blir gjerne svaret veis. Det er bedre ringe tilbake nr du har tid og anledning til og snakke.
  5. Driv med litt mental trening dersom du har et litt urolig sinn. Det er nemlig ikke bare kroppen som er dynamisk og som blir sterkere av trene. Dette gjelder ogs oppmerksomhetsevnen. Mental trening vil hjelpe, da ser du bl.a. for deg situasjoner du nsker vre i. Gjr du denne treninga ofte nok og systematisk skal jeg love deg at du merker fremgang.
  6. Fokustyver er det mye av i vr tid. Skru av mobilen, nettbrettet eller PCn av og til det vil gjre deg mer fokusert p det du virkelig driver med.
  7. Drlig hukommelse, har du det? Vi blander ofte hukommelse med oppmerksomhet, som i hjernen er forskjellige strukturer. Skal du huske noe fra et mte , en samtale eller en skoletime m du flge med. Ikke la deg distrahere av ting som er uvesentlig rundt deg.
  8. Ro deg ned, det har vi alle godt av innimellom. Tempo og intensitet akselererer ofte nr vi blir stresset, og det vi skal gjre gr ofte i st. Da er det viktig gire ned og gjre ferdig en oppgave i gangen i rolig tempo.

Kilde: Psykologblogg.no og Cecilie Thunem ? Saanum

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar