hits

Trenger du en effektiv trening etter en "lat" spommer?

 

 FullSizeRender

Slik forbrenner du mange kalorier samtidig som du har det behagelig

En flere r gammel forskningsrapport fra Norges Idrettshgskole viser at energisk stavgang gir et energiforbruk opp til 67 % strre enn under vanlig gange. Tidligere underskelser kan vise til et energiforbruk p opp til 23 % sammenlignet med vanlig gange. Dette har jeg lyst til formidle til dere alle som igjen har tenkt begynne og trene i hst etter en kanskje noe lat sommer. Kanskje stavgang kunne vre noe for deg?

Teknikken avgjr

Grunnen til de gode resultatene er en srlig energisk stavgangsteknikk som er utviklet av den tidligere kvinnelige langdistanselperen Ingrid Kristiansen. Teknikken bygger p et dypt og langt steg utfrt i relativt rolig tempo. Dette steget frer til et motstem selv om man gr p flat mark. Effekten blir enda bedre om man gr i en motbakke. Et effektivt lpssteg vil rulle framover, mens dette stavgangssteget vil bremse i fartsretningen. Med dette steget og den rolige farten vil man ogs f et langt og effektivt armtak. Lave armer og en relativt rett arm gir et veldig krevende armarbeid. Resultatet av dette er et ekstra hyt energiforbruk selv om man gr sakte.

Like komfortabelt som g vanlig

En helt avgjrende egenskap ved den underskte stavgangsteknikken er derfor at utvernes komfort ble rapportert til vre p samme hye niv som under vanlig gange, p tross av det betydelig strre energiforbruk under stavgang.

Fornyde utvere

Kanskje den hye komforten kombinert med forbrenningen av mange kalorier er rsaken til at mange av deltagerne i underskelsen gr sammen flere gange i uka, og har gjort det r etter r.

Komfortabelt og sknsomt

Stavgang har et kjempepotensial som trening eller fysisk aktivitet for folk flest. I underskelsen jobbet deltakerne under stavgang i motbakke med mer enn 80 % av deres maksimale oksygenopptak samtidig med at de rapporterte hy komfort (over 7 p en skala fra 1 til 10, hvor 10 svarer til ?meget, meget behagelig? og 1 svarer til ?meget, meget ubehagelig?).

Det er spesielt vesentlig bemerke at stavgang sammenliknet med andre treningsformer/ fysiske aktiviteter er komfortabel og sknsom for kroppens muskler, knokler og ledd selv nr stavgang utfres med en hy intensitet.

Til sammenligning m du svmme butterfly eller springe 10,8 km i timen for oppn samme energiforbruk som under stavgang i motbakke. For oppn samme energiforbruk som stavgang p flat mark, m du springe 8 km i timen eller spille basketball. Disse alternative treningsformene er vesentlig mer teknisk krevende og mindre sknsomme for kroppens muskler, knokler og ledd enn stavgang.

Mer om forskningen

Denne artikkelen er basert p en vitenskapelig artikkel med tittelen Energy expenditure and comfort during Nordic walking with different pole lengths. Dette arbeidet av Hansen og Smith fra Norges idrettshgskole har blitt publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Journal of Strength and Conditioning Research.

Fakta om Stavgang
Stavgang har eksistert i ca. 18 r, og i dag er det ca. 7 millioner mennesker i verden som driver med dette. I utlandet heter det Nordic Walking. Opprinnelsen til stavgang kommer fra langrennsportens barmarkstrening. Det er mest kvinner mellom 20 og 70 r som gr stavgang her til lands og vi prver f med oss andre grupper ogs p denne flotte aktiviteten. N har vi ogs tatt i bruk noen staver som gir enda bedre effekt, BungyPump (staver som gir 5 ? 10 kg motstand i hvert stavtak, vel og merke om man bruker de rett)

 Bli med oss og tren effektivt med staver? Info her:

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar