hits

Slipp varmen ls!!

Kroppen vr fungerer som et varmeanlegg, det er ?fin mekanikk? som blir styrt fra hjernen omtrent slik en termostat virker p en ovn. For kroppen vr gjelder det ha en riktig balanse mellom varmeproduksjon og varmeavgiving. Ved hvile er ?termostaten? normalt p 37 grader, men dersom vi driver fysisk aktivitet vil temperaturen vre hyre.

Jo hardere vi driver p i forhold til vrt kondisjonsniv, jo hyere vil temperaturen bli. En godt trent person takler oftest varme bedre enn en som er drligere trent. Det meste av energien vi produserer ved trening/ muskelarbeid, blir varme. Kroppen har flere mter kvitte seg med varme p, men nr lufttemperaturen nrmer seg temperaturen i huden ( 30 ? 33 grader) da er det bare fordamping av svette som gjelder. Fordampingsvarmen tas fra huden som blir avkjlt. Svetten virker som kjleanlegg nr vi trener/konkurrerer i varmen.

Nr lufttemperaturen er hyere enn hudtemperaturen, tar vi opp varme fra omgivelsene. Da er det viktig at svettekjertlene virker som et kjleanlegg. (Fordampingen av 1 liter svette vil fjerne en varmemengde p ca. 580 kcal.)Den svetten som renner av kroppen uten fordampe, hjelper ikke til med varmetapet. Det som bestemmer fordampingshastigheten er luftfuktigheten.

Dersom det er vind hjelper det p fordampingshastigheten. Selv har jeg lpt konkurranser og trent i varmt fuktig vr (det har sikkert du ogs) og det er ikke akkurat behagelig. Jeg har ikke greid holde den hastigheten jeg hadde planlagt da kroppen brukte s mye energi p kjle seg ned under det harde kroppsarbeidet.

Trene og konkurrere i varmt, fuktig vr kan fre til trbbel med vskebalansen. Det er da viktig prve og holde riktig kroppstemperatur, det er her det hjelper svette. Men da oppstr et nytt problem, stort vsketap, som frer til nedsatt yteevne. Under slike forhold kan en fle svimmelhet, synsforstyrrelser, hodepine og kvalme. Denne tilstanden kommer av heteutmattelse, som er forlperen til heteslag som kan vre farlig.

 

Symptomer p heteslag:

  Besvimelse. 

  Fantasering

  Svak puls

  Oppkast

 

Kilde: ?Stress ned og kom i form? ved Willi Railo
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar