hits

Hvordan unng hold/sting p trening og konkurranser?

 img_5377

Jeg har ftt det mange ganger og det regner jeg med at du ogs har. Jeg snakker alts om en stikkende smerte i siden nr en lper/trener. Jeg fikk det ofte i min frste tid som lper, men etter hvert kom det sjeldnere og sjeldnere. Jeg husker spesielt et Bislet stevne p slutten av 70 tallet, jeg la ut i en fart som var for hy (skulle jo prve og henge med Grete som var best), men holdet kom etter ca. 1000 m, de neste 2000 m ble lange og tunge, men jeg ble ganske god til lpe med denne smerte.

Som sagt hos meg kom dette problemet oftest nr jeg overvurderte min egen form, ja lp litt vel offensivt og fort i forhold til treningsgrunnlag og dagsform. Det er mange teorier p hvorfor vi fr denne smerten, men ingen er vitenskapelig bevist, s her er det lurt og finne litt ut av det selv. Nr og hvor fr du for eksempel dette problemet? Har du spist noe spesielt? Lpt for fort ? Spist for tett inn mot trening/konkurranser? Osv.

Teoriene for hold/sting er mange. Kramper i mellomgulvet er en vanlig forklaring. Da fr kjernemusklaturen (mage/rygg) skikkelig juling, og det frer til hold/sting. Fr du ofte hold/sting er det nok lurt og trene kjernemusklaturen noe, slik at du reduserer dette problemet.

Du trenger ikke bruke s mye tid, men 5 ? 10 min et par tre ganger i uka vil hjelpe. Denne treninga kan du gjre hjemme p ditt eget stuegulv, s noe fancy apparater trenger du ikke. Gjr det enkelt!! Da blir det oftere gjort.
Et annet viktig tiltak er spise smart i forhold til aktiviteten.
Alts hva og nr spiste du fr lpetreningen?

Hvis kroppen bruker energi p fordye maten nr du trener, fr du lettere hold/sting. Mat som inneholder mye fiber og fett fordyes saktere, s det er ikke s lurt spise like fr trening/konkurranser. Her er det alts viktig at du finner ut hva som passer for deg og forholde deg til det og ikke hr for mye p andres rd.

Hva med skrive ned hva du har spist og nr du spiste sist nr problemet sting/hold dukker opp?
Min egen erfaring for redusere problemet er ogs at jeg varmer opp minimum 15 min fr jeg ?trkker? til p trening/konkurranser.

Dette er lurt for de fleste kroppen fr tilpasset seg litt gradvis fr stor belastning. Prv deg frem hva som passer for deg. Mange trimmere/aktive puster ogs for drlig (puster ikke dypt nok ned i magen) det frer ogs ofte til hold/sting. Dette fordi de da fr for lite oksygen til mage regionen.

Mitt rd til dere der ute som plages med hold/sting, legg merke til nr og hvorfor dere fr det og lag deres egne regler for spising, oppvarming osv.

Lykke til!!

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar