hits

Hvordan trene og konkurrere i varmt vr?

729x

Sommeren er her snart selv om vi ikke akkurat har blitt plaget av mye varme enda her i Norge, men den vil nok komme. Det kan vre lurt gjre noen riktige valg dersom man skal trene og konkurrere i varmt vr. Selv har jeg bde konkurrert og trent opp imot (noen ganger over) 30 grader, og det var ikke akkurat behagelig. Jeg har mer enn 40 rs erfaring med trening og konkurranser i varmt og fuktig vr og jeg fant ut flere ting som passet meg og som jeg vil formidle her i denne bloggen. Kanskje noe av dette kan hjelpe deg ogs.

  1. Velg luftige klr dersom du skal trene eller konkurrere i varmt vr. Jeg hadde dessuten ofte noe p hodet for f skygge fra sola. Var det ekstra varmt dynket jeg dette hodeplagget i kaldt vann.
  2. Lurt fukte kroppen/treningstyet fr lange treningsturer/konkurranser. Vannet vil fordampe, fordampingsvarmen tas fra huden som da blir avkjlt. Selv tok jeg alltid kaldt vann over halsen(hovedpulsren) under lange lp. Jeg synes det hjalp. Det hjalp meg fra bli overopphetet mange ganger. Kanskje det er noe for deg ogs?
  3. For unng for stort vsketap er det lurt drikke mer enn det trsten forteller. Trsten er en drlig indikator for vskebalansen. Noen mener en kan venne seg til trene/konkurrere med ubalanse i vskebalansen, men her finnes det ikke noen vitenskapelige dokumentasjon.
  4. En god regel for se om vskebalansen din er ok er se p fargen p urinen din. Er den sterk gul, br du drikke slik at fargen blir lys gul.
  5. Ved trening/konkurranser i varmt vr kan vsketapet ofte vre oppe i 3 ? 4 liter pr. dag . Dersom en drikker s mye vann er det viktig at en tilsetter noe salt i vannet (2-3g koksalt pr. liter) Jeg har konkurrert med utvere som har vrt vann ?forgiftet? (de har drukket for mye rent vann uten tilfre salter)
  6. Ved lange treningskter/konkurranser er det lurt drikke fr en fler trst, venter en til trsten fles er det ofte litt sent. Det er lurt drikke ofte og lite. Det er lettere for en sykelist drikke enn for en lper fordi nr du sykler fr ikke magen s mye stt. Om du foretrekker kald eller lunken drikke m du finne ut selv, men det er en stor fordel dersom du greier drikke kald .
  1. Under trening/konkurranser som varer mer enn 1 time er det lurt drikke noe med litt sukker. Sukkerprosenten br ikke vre hyere enn 5%. Det har vist seg at sm mengder salt gjr at en tar opp vsken bedre i blodet. F.eks. 40 g sukker og 2 ? 3 g salt pr. liter vann kan vre lurt. Prv deg frem.
  2. Dersom du er p steder der det er veldig varmt midt p dagen er det lurt trene om morgenen og/eller p kvelden. Det gjorde jeg alltid da jeg var i varme strk. Men allikevel var det ikke alltid jeg drakk nok.
  3. Det er ogs viktig at tempoet er litt lavere nr en trener under veldig varme forhold. Det samme er nr en konkurrerer i sterk varme. Resultatene blir oftest noe drligere (i alle fall dersom en skal sette rekorder; personlige, norske eller verdens)
  4. Dersom du eller noen rundt deg fr heteslag under trening/konkurranser er det avkjling som gjelder. Fortest mulig. Prv ogs f i deg/de s mye vske som mulig.

Lykke til med treninga n i sommervarmen nr den kommer!

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar