hits

Lykken er vre takknemlig!

 

 Takk_thumb

Har du lett for takke og fle takknemlighet? Da fler du nok at du har det bra i livet. Takknemlige mennesker er nemlig gladere og friskere enn surpompene, viser forskning. Takknemlighet er en av de viktigste faktorene for at vi skal synes at vi har det godt. Psykolog og forfatter Pl Johan Karlsen oppfordrer oss til tenke p hva vi br vre takknemlig for.

Han har doktorgrad i psykologi og interesserer seg spesielt for hva som gjr at vi mennesker kan ha det bedre. I boken Psykologi i et ntteskall tar han for seg hvordan   takknemlighet pvirker oss. Nr folk blir spurt om nr i livet de har hatt det best, forteller mange at det var yeblikk fylt av takknemlighet, forteller forfatteren. vre takknemlig er en god mte skru av negative flelser og tanker som skuffelse, bitterhet, misnye p.

Denne pstanden stttes av vitenskapen: Forskning p lykke viser at det gjr oss godt takke, og at takknemlighet har mange positive konsekvenser. Takknemlige mennesker fr ofte mer energi og andre helsefordeler, bedre relasjoner til bde venner, partner og familie. Det er ikke alltid slik at det er de som opplever mye bra som blir takknemlige? Ikke ndvendigvis. Selv om vi kan fle takknemlighet for goder vi fr, kan vi ogs f flere goder ved vise takknemlighet i utgangspunktet.

Takknemlige mennesker oppleves som mindre dmmende og mer sjenerse, og er ogs ofte hyggeligere vre sammen med. Dette kan komme av at de fler seg mer elsket og verdsatt, og opplever f mer sosial sttte enn de mer utakknemlige. For eksempel viste en amerikansk studie at servitrer som skrev takk p regningen, fikk ti prosent mer driks. Takknemlighet er mye mer enn en spontan flelse. Takknemlighet henger ogs sammen med hvordan vi tenker og oppfrer oss. Takknemlige personer forstr og gleder seg over f noe av verdi, og i tillegg tenker de at noen vil dem vel.

I Japan er   takknemlighetsvelser en del av terapiformen Morita, som igjen er pvirket av zen buddhisme. Metoden handler om akseptere flelsene vre og reflektere over det gode man har i livet. Hensikten er lsrive seg fra selvopptatte tanker og drlige handlingsmnstre. Mindfulness-trening har mange av de samme elementene.

Hva med oss nordmenn, er vi takknemlige? Vi har i hvert fall en del vre takknemlige for. Men vi har ogs en stor kravmentalitet; vi spr hele tiden etter mer og det er en uting. Mange nordmenn er vant til hy standard og har hye forventninger. Takknemlighet handler om ha en varm og god erkjennelse av at vi er privilegerte. Det er lett glemme nettopp dette, og ta ting for gitt, eller selv ta ren for de gode tingene rundt oss, og glemme at det kanskje er takket vre andre mennesker eller omstendigheter vi har ftt disse godene i utgangspunktet.

Er takknemlighet en tillrt egenskap eller en del av personligheten? Det er nettopp dette som er psykologi i et ntteskall, det er bde og. Noen har lettere for vise takknemlighet enn andre, men vi har alle noe vre takknemlige for, og alle kan lre bli mer takknemlige. En start er bli mer bevisst p hva du er glad for og hvem du er glad i.

Hva er du mest takknemlig for? Skriv det gjerne ned hver kveld fr du legger deg.

Tips p noen sm velser :

  1. Lag deg pminnelser i hverdagen om hva andre gjr og betyr for deg.
  2. En grunn til at vi ikke fler takknemlighet er gjerne at vi glemmer alt det gode vi har.
  3. Flytt fokuset: Sm irritasjoner i hverdagen fr ofte mye fokus.
  4. v deg p gi oppmerksomhet til opplevelser i det daglige du kan glede deg over.Den amerikanske psykologen Robert Emmons anbefaler hver uke skrive ned fem ting du er takknemlig for. Det kan vre personer, situasjoner eller ting.
    Reflekter over om det er noen du kjenner som fortjener f en spesiell takk.

Er det noen som har bidratt med noe positivt i ditt liv? Vis det og si takk!

Kilde:  Psykolog og forfatter Pl Johan Karlsen

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar