Hvordan finne en trening som kan passe for deg?

Ingrid Kristiansen stavgang

Finn treningsformen for deg : Det er lettere å trene når du har funnet en treningsform som passer for deg og som det er stor sannsynlighet for at du fortsetter med. Jeg vil råde deg og ikke bare gå etter trendene på trening, fordi de skifter fortere enn at du har fått begynt. Det blir kanskje noe du gjør en kort periode, du skal kanskje heller finne noe du vil gjøre resten av livet eller som du synes er gøy å gjøre? Dersom du finner en mosjonstype du synes er morsom, for eksempel å danse, da gir du ofte litt ekstra i treninga/aktiviteten.

je_danse_09082013140856_yvvzh

Det vil igjen gi bedre treningseffekt enn av å trene på noe du synes er kjedelig og der du gjennomfører treninga sånn halvveis. Hvilke aktiviteter/trenings former likte du da du var yngre? Kanskje det hadde vært lurt og ta opp igjen noe som du syntes var gøy før i tiden. Dersom du ikke vet hva du skal begynne med, kan det var smart å prøve forskjellige treningsformer. Se hvordan de forskjellige treningstypene fungerer for deg.

Dersom du vil få bedre kondisjon: Det finnes utallige måter å få bedre kondisjon på, det kan være å jogge,

Ingrid Kristiansen løpeintervaller

gå en rask tur, sykle, gå på ski, svømme, trene aerobics eller spille for eksempel håndball eller fotball.Dersom du trener for å få bedre utholdenhet må du ha en hjertefrekvens slik at du puster noe (blir god og varm), men du skal kunne  greie å snakke litt under treninga. Treninga bør vare på i minst 15 minutter  for  å få effekt av utholdenhetstrening. Det er også en fordel å bruke de store muskelgruppene , som for eksempel ved løping, gange, sykling, roing, svømming og langrenn.

IIngrid Kristiansen

 

Ved intervalltrening  er det viktig og ha riktig puls. Her er det nok mange som trener seg ned, med for høy puls i forhold til sin trenings tilstand. Det er her det er viktig å ligge   (bedre og ligge litt for lavt i puls enn for høyt dersom en skal få fremgang) rett oppunder melkesyreterskelen.

Dersom du går over denne terskelen vil du fort merke at du stivner i bena og at du ikke klarer å holde tempoet oppe. Da er det lurest og roe noe ned, da vil du få bedre trenings effekt enn om du bare peiser på med kroppen full av ?syre?

Når du vil bli sterkere: Styrketrening er viktig for å få et sterkt skjelett, en god holdning og øke muskelmassen. Du kan trene styrke ved å utføre styrkeøkter med en belastning som egenvekt, vekter, apparater, strikk for å nevne noe.

Når du trener styrke, pass på at du finner en treningsmotstand som er riktig. Hvis du ønsker å trene opp styrken i muskulaturen, bør du finne en motstand hvor du løfter 6-15 repetisjoner.En generell regel for generell styrketrening er at hvis du ikke orker seks repetisjoner, har

21-minute

du for tung motstand. Og hvis du løfter mer enn 15 repetisjoner, har du for lett motstand.Gjentar du øvelsen flere ganger enn 15 repetisjoner, trener du utholdende styrke.Styrketreningen bør gjennomføres med fire eller fem sentrale øvelser, pluss mage og rygg.

Lykke til!!!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits