hits

Hvordan finne en trening som kan passe for deg?

Ingrid Kristiansen stavgang

Finn treningsformen for deg : Det er lettere trene nr du har funnet en treningsform som passer for deg og som det er stor sannsynlighet for at du fortsetter med. Jeg vil rde deg og ikke bare g etter trendene p trening, fordi de skifter fortere enn at du har ftt begynt. Det blir kanskje noe du gjr en kort periode, du skal kanskje heller finne noe du vil gjre resten av livet eller som du synes er gy gjre? Dersom du finner en mosjonstype du synes er morsom, for eksempel danse, da gir du ofte litt ekstra i treninga/aktiviteten.

je_danse_09082013140856_yvvzh

Det vil igjen gi bedre treningseffekt enn av trene p noe du synes er kjedelig og der du gjennomfrer treninga snn halvveis. Hvilke aktiviteter/trenings former likte du da du var yngre? Kanskje det hadde vrt lurt og ta opp igjen noe som du syntes var gy fr i tiden. Dersom du ikke vet hva du skal begynne med, kan det var smart prve forskjellige treningsformer. Se hvordan de forskjellige treningstypene fungerer for deg.

Dersom du vil f bedre kondisjon: Det finnes utallige mter f bedre kondisjon p, det kan vre jogge,

Ingrid Kristiansen lpeintervaller

g en rask tur, sykle, g p ski, svmme, trene aerobics eller spille for eksempel hndball eller fotball.Dersom du trener for f bedre utholdenhet m du ha en hjertefrekvens slik at du puster noe (blir god og varm), men du skal kunne  greie snakke litt under treninga. Treninga br vare p i minst 15 minutter  for  f effekt av utholdenhetstrening. Det er ogs en fordel bruke de store muskelgruppene , som for eksempel ved lping, gange, sykling, roing, svmming og langrenn.

IIngrid Kristiansen

 

Ved intervalltrening  er det viktig og ha riktig puls. Her er det nok mange som trener seg ned, med for hy puls i forhold til sin trenings tilstand. Det er her det er viktig ligge   (bedre og ligge litt for lavt i puls enn for hyt dersom en skal f fremgang) rett oppunder melkesyreterskelen.

Dersom du gr over denne terskelen vil du fort merke at du stivner i bena og at du ikke klarer holde tempoet oppe. Da er det lurest og roe noe ned, da vil du f bedre trenings effekt enn om du bare peiser p med kroppen full av ?syre?

Nr du vil bli sterkere: Styrketrening er viktig for f et sterkt skjelett, en god holdning og ke muskelmassen. Du kan trene styrke ved utfre styrkekter med en belastning som egenvekt, vekter, apparater, strikk for nevne noe.

Nr du trener styrke, pass p at du finner en treningsmotstand som er riktig. Hvis du nsker trene opp styrken i muskulaturen, br du finne en motstand hvor du lfter 6-15 repetisjoner.En generell regel for generell styrketrening er at hvis du ikke orker seks repetisjoner, har

21-minute

du for tung motstand. Og hvis du lfter mer enn 15 repetisjoner, har du for lett motstand.Gjentar du velsen flere ganger enn 15 repetisjoner, trener du utholdende styrke.Styrketreningen br gjennomfres med fire eller fem sentrale velser, pluss mage og rygg.

Lykke til!!!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar