hits

Hvilken trening gir mest energiforbruk?

 

Er du en av de som er opptatt av hvilken aktivitet som forbrenner mest nr du trener da er kanskje dette noe for deg. Selv er jeg mer opptatt at den aktiviteten jeg velger er noe jeg synes er moro og som jeg mestrer. Da er det enklere f denne/disse aktivitetene til bli en del av din livsstil. Som igjen gir en god helsegevinst og en sprekere hverdag. Jeg skal gi deg eksempler p 9 ulike aktiviteter som forbrenner mest. S kan du gjre valget selv, men husk at du skal fortsette en stund med aktiviteten for f det nskede resultat. Derfor m du like den!

 

 

1. Lping

Lping er den treningsformen jeg selv har mest erfaring med og vil anbefale p det varmeste, men det er en krevende og tung treningsform, som ogs er utfordrende for kroppen.Lping er en av de aktivitetene som belaster muskler og ledd mest. Sttbelastningen styrker skjelettet, og treningsformen gir god forbrenning, selv i nedoverbakker. Lping eller jogging er den treningsaktiviteten som gir absolutt best utslag p kalori- og fettforbrenningen nr du trener. Etter hvert som form blir bedre og ker farten vil ogs kaloriforbruket ditt ke. Har du lyst til trene intervaller i en gruppe kom trene med meg. Du kan melde deg p her.

S mye forbrenner du ved middels intensitet i 60 min:

Kvinne, 65 kg: ca.590 kcal Mann, 80 kg: ca. 740 kcal

 

 

2. Roing

Selv ror jeg en del i lpet av sommermnedene, da mest i en vanlig robt (trebt, som har to sett re s vi kan vre to som ror sammen) jeg bruker ogs en tursculler av og til, men der er det mer krevende med ?flatt? vann. Ellers ?snubler? jeg i rene. Ved roing bruker vi alle de store muskelgruppene; rygg, armer, skulder og beina. Roing er en treningsform som gir jevn forbrenning.

Roing p innendrs romaskin er en velse som har alt; styrke, kondisjon og kaloriforbruk. Bruken av armer, bein og rygg gir en super kaloriforbrenning. Dersom teknikken din ikke er riktig, risikerer du stivne fort.

S mye forbrenner du ved middels intensitet i 60 min:

Kvinne, 65 kg: ca. 395 kcal Mann, 80 kg: ca. 500 kcal

 

1762779Foto: Frode Hansen

 

3. Ellipsemaskin

Selv har jeg ikke s mye erfaring med bruk av ellipsemaskin, men ogs med dette treningsapparatet bruker du mange muskler derfor fr du en jevn treningskt med hy forbrenning. Ellipsemaskinen er enkel bruke, passer de fleste og er sknsom for muskler og ledd.

Enkel trening for de som ikke liker jogge, men som vil hy kontinuerlig forbrenning. Bruken av rumpe og lr gir i tillegg en god oppstrammingseffekt. Start med 125 til 145 trkk i minuttet og etter hvert som formen din blir bedre kan du ke motstanden og eller frekvensen.

S mye forbrenner du ved middels intensitet i 60 min:

Kvinne, 65 kg: ca. 428 kcal Mann, 80 kg: ca. 540 kcal

 

IMG_1620

 

4. Langrenn

Langrenn er en av de treningsformene som jeg personlig liker aller best. Den er bare helt unik. Dette er vel fordi jeg fler at jeg fr en fin naturopplevelse. Og selvflgelig fordi jeg mestrer bde teknikk og utstyr. Jeg lrte tidlig g p ski og har vrt med p det norske kvinnelandslaget p ski fra jeg 16 ? 24 r. I dag driver jeg bde teknikktrening i langrenn og intervalltreninger p ski om vinteren. I langrenn bruke vi de store muskelgruppene i bein, rygg og armer. P grunn av forskjellig terreng, fre og teknikk blir forbrenninga ujevn.

S mye forbrenner du ved middels intensitet i 60 min:

Kvinne, 65 kg: ca. 525 kcal Mann, 80 kg: ca. 660 kcal

 

6370_handball_jentenFoto: Gorm kallestad

 

5. Fotball og hndball

Ballspill har aldri vrt min greie, men jeg kjenner mange som liker den form for trening.

Ballspill gi god kondisjons trening og tiden flyr mens man er opptatt med spillet. Forbrenningseffekten avhenger av hvor aktiv du er p banen.

Sosial, kroppsbrende og intervallpreget trening med mye bevegelse

S mye forbrenner du ved middels intensitet i 60 min:

Kvinne, 65 kg: ca. 460 kcal Mann, 80 kg: ca. 580 kcal

 

 

6. G/stavgang

For de fleste av oss er gturer den mest tilgjengelige kondisjonsformen. Jeg har tidligere sagt at gang er en undervurdert aktivitet. Det er liksom ikke ?kult? nok bare g. Selv om kaloriforbrenningen er lav kan gturer bidra til kt hverdagsmosjon, frisk luft, naturopplevelser og transport fra A til B. G kan du gjre i naturen, i byen eller p tredemlle og holde fettforbrenningen i gang. Gr du til butikken og hjem kan den ekstra vekten i handleposen bidra til ytterligere energibruk. Stavgang kan vre god variasjon, men husk bruke armene skikkelig. Da kan du ke forbrenningen med 67% . S jeg anbefaler deg starte med stavgang dersom du vil ha en sknsom aktivitet som er enkel lre og som gir god treningseffekt. har du lyst til vre med i en stavgangsgruppe s kan du melde deg p her.

S mye forbrenner du ved middels intensitet i 60 min:

Kvinne, 65 kg: ca. 206 kcal Mann, 80 kg: ca. 332 kcal

 

Spinning[2]

 

8. Spinning

Selv har jeg ikke vrt ivrig p spinningsykkelen, men jeg har mange venner som liker denne treningsformen. trene i gruppe til musikk med en god instruktr kan vre motiverende. Det kan bidra til at du pushe deg selv til ta i litt ekstra.

Effektiv, sosial og enkel trening. Super trening for deg som ikke er i toppform da du slipper sttbelastning p ankler og knr.

S mye forbrenner du ved middels intensitet i 60 min:

Kvinne, 65 kg: ca. 406 kcal Mann, 80 kg: ca. 626 kcal

 

Ingrid Kristiansen

 

9. Sykling ute

Sykling ute er en fin aktivitet. Du fr en voldsom rekkevidde (kommer langt i forhold til gang eller lping) og det kan vre motiverende i seg selv. Sykling i kupert terreng krever mye energi og personlig synes jeg det er ganske krevende. Jeg synes sykling er enten alt for lett eller alt for tungt, men jeg har sannsynligvis ikke syklet nok til fle den gode flyten. S et ml for meg denne vren sommeren er sykle litt er, slik at jeg mestrer denne treningsformen bedre.

Forbrenningen vil vre avhengig av teknikk og terreng; i motbakker er forbrenningen hy, mens den i nedoverbakker er lav.

S mye forbrenner du ved middels intensitet i 60 min:

Kvinne, 65 kg: ca. 476 kcal Mann, 80 kg: ca. 724 kcal

 

OBS: Beregningene i tabellene er basert p skalte MET-verdier (metabolic equialent of task) som angir hvor mye energi som kreves for gjennomfre en gitt aktivitet. Verdiene som ligger til grunn, er basert p internasjonale standarder av forbrenning ved ulike aktivitetsformer.

Antall kalorier forbrent p en aktivitet vil alltid kunne variere, hovedsakelig p grunn av svingninger i intensitetsniv. Den eneste mten mle helt korrekt p, er bruke en pulsmler, som stilles inn etter individuelle ml, og som du har p deg under hele aktiviteten.

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar