hits

Hvor lang tid tar det f god kondisjon?

Ingrid kristiansen

Hverdagen i dag brer   preg av effektivitet og tempo og derp flgende mas og kjas. Det er mulig vr digitale hverdag er mye skyld i dette, vi er n mer eller mindre alltid tilgjengelig. Tidsklemma utfordrer oss derfor mer og mer, hvordan skal vi f tid til alt vi nsker? Vi lser dette p forskjellig vis. Vi kjper mer eller mindre ferdiglagd mat, ? ja ? nettopp for spare tid p kjkkenet. I USA har man kommet enda lengre enn oss p denne fronten, det nye her er bl.a ferdigskrelte mandariner i butikken. Vi kjrer bilen inn p en vaskeautomat, for spare tid med bilholdet, osv. osv.

Vi ser samme tendenser nr det gjelder fysisk aktivitet. Man nsker oppn resultater raskt og effektivt. Dette er forsvidt ogs understttet av mye tilgjengelig litteratur og populrartikler. Nr noe av dette ogs blir dokumentert av skalt forskning, er det jo ikke s rart at man tar slikt for god fisk.

Det er nemlig mye  som blir godkjent som forskning. Vi vet at godkjenning av nye legemidler er et utrolig langsiktig og kostbart prosjekt som kan g over flere r. Store befolkningsgrupper blir frst prvd ut som prvekaniner fr man tillater medisinene for markedet.

Det de fleste ikke vet er at forskning innen trening kanskje bare varer 6 til 8 uker,  p ganske sm grupper, og ofte p utrente/lite trente personer. Strst framgang er rapportert med hyintensiv trening (95% av makspuls)

Det store og kritiske sprsmlet er da hva disse forskene forteller oss? Jeg mener det forteller oss veldig lite, en og en halv til to mneder er ikke mye tid. Det er ikke vanskelig forbedre en utrent eller lite trent persons form.

Det er veldig krevende og langsiktig forbedre en veldig godt trent person. Som en tommeltottregel tar det ca. 10 r utvikle en toppidrettsutver i utholdenhet, det er 520 uker. 6 til 8 uker utgjr da 1,15 til 1,53% av disse 10 rene.

Espen Tnnesen:

Det er gjort noe arbeid p analysere trening over lange perioder. Jeg var med i en underskelse eller retter sagt doktoroppgaven til Espen Tnnesen ved NIH/Olympiatoppen.. Vi var tre kvinner med i arbeidet, det var Bente Skari, langrenn og Hanne Staff, orientering i tillegg til meg. Fellenevnere for oss var at vi hadde vrt best i verden i vre utholdenhetsvelser.

Bente Skari:

Hanne Staff:

Ingrid Kristiansen:

15 r av alles trening ble analysert, tilsammen 15300 treningskter totalt.

Hovedkonklusjonen var at det kreves mye rolig trening over lang tid for utvikle god utholdenhet. Olympiatoppen opererer med en intensitetskala fra 1 til 8, der 1 er lavest og 8 hyest. Intensitet over 5 er anaerob.

Minst 90% av treningen vr var aerob. Mer enn 80% av treningen vr var innenfor intensitet 1 og 2. Omkring 10 til 20% av treningen l i sonene 3, 4 eller 5. Mindre enn 10% var styrke, spenst, hurtighet eller bevegelighetstrening.

Disse resultatene kommer i sterk kontrast til nyere, kortsiktig forsk. Som nevnt er rammebetingelsene i forskene viktige. En av betingelsene er bl.a intensiteten p treningen som ofte er intervaller.

Man kan jo ha et utgangspunkt der man faktisk nsker komme fort og gli i form. Da er det vel relevant med kortsiktig og hyintensiv trening? Det er bare prve, men det store sprsmlet er hvor lenge framgangen varer. Et gammelt og kjent ordtak er at ingenting gr til himmels.

Jeg overlater dette til deg, kjre leser. Om du tror p oss som har lykkes, men som trengte lang tid og mye lav intensitet p treningen.

Eller om du tror p mer broiler prinsippet, fort og gli med hy intensitet.

Om du nsker mer objektive data kan du se p 10.000m for menn i NM. I 2012 vant man p 30.22, alts drligere enn min pers (30.13). I 1978 vant man p tiden 27.50, (da trente man stort sett slik jeg gjorde) 19 menn lp fortere enn i 2012, 15 lp under 30 min. S verden gr ikke bare framover!?

Trenger du hjelp og veiledning s ta kontakt med oss i Team Kristiansen

Lykke til!!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar