hits

Varer form og styrke evig?


 

Fra treningslren har vi begrepet tilpasningsevne eller adaptasjonsevnen om man skal snakke slik de lrde gjr (og som de fleste ikke forstr, men det er ikke viktig for dem, bare det hres nok akademisk ut) Hva er s poenget med tilpasningsevnen. Jo, kroppen tilpasser seg den pvirkning eller stimulansen den utsettes for.

Sagt med andre ord, kroppen tilpasser seg hvordan du lever livet ditt. Lever du et heller fysisk passivt liv, justerer kroppen seg til et slikt liv. Det vil si at musklene ikke fr noen srlige utfordringer, heller ikke hjertet. Det er da ingen grunn til forsterke hverken muskler og hjerte. Om du da samtidig er glad i mat og drikke kan det hende at du ikke brenner opp det du spiser. Kroppen tilpasser seg ogs dette, den lagrer overskuddsenergien som fett, dessverre.

Tilsvarende tilpasser kroppen seg til en kropp som er fysisk aktiv, merk at jeg sier fysisk aktiv og ikke trening. Dette er bevisst, da treningsbegrepet er vel oppskrytt. Fysisk aktivitet omfavner all aktivitet, det vil si trening pluss aktivitet mange ikke tror betyr noe som eksempel det bare g, jobbe i hagen, vaske bil og gulvet, mke sn osv. En fysisk aktiv kropp tilpasser seg da med forsterke de musklene som blir utfordret, dette inkluderer som oftest hjertet, kroppens viktigste muskel.

S kommer vi til et annet poeng med tilpasningsevnen, den er reversibel (det vil si evnen/formen gr tilbake til et niv som tilsvarer et nytt lavere aktivitetsniv). Det betyr at kroppen bygger seg ned igjen om den ikke fr den stimuleringen eller fysiske aktiviteten den har bygd seg opp til. Skikkelig kipt, om du ender opp med bli mer passiv, ? s bygger muskler og hjerte seg ned igjen.

Man bruker ogs begrepet trening eller fysisk aktivitet er ferskvare, den gr ut p dato/mistes om den ikke vedlikeholdes.

Derfor er hovedpoenget mitt at du skal nye vurdere hva du velger sats p av fysisk aktivitet.

Og hovedpoenget er kontinuitet.

Om du velger en trendy aktivitet som for eksempel en boot camp eller noen spesielle styrkevelser over la oss si ei uke, ? skal du vre klar over at da m du drive med tilsvarende aktivitet etterp. Om ikke renner det du kanskje bygde opp rett ut av kroppen igjen grunnet at tilpasningsevnen er reversibel. Det du gjorde vil vre helt bortkastet om du ikke fortsetter utfordre de samme musklene.

 

Det er derfor vi i Team Kristiansen er nye med anbefale en aktivitet det er realistisk at du kan fortsette med, helst i hele livslpet ditt. Det er derfor gang, lping, stavgang, sykling, langrenn, hagestell, osv. er gunstig. Mange av disse aktiviteten er sesongbasert, noe som er utfordrende nr det gjelder stimulere de samme musklene hele ret, men det som uansett er gunstig er at hjertet blir stimulert bare nok muskler blir brukt. S husk, kroppens tilpasningsevne er reversibel, det gjelder holde seg kontinuerlig i gang.

Lykke til fra oss i Team Kristiansen

 
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar