God løpeteknikk, hvordan?

bilde 1

Du ser en person langt nede i gata, det er for langt borte til å se ansiktet, men du ser hvem det er. Du ser det på ganglaget. Tilsvarende vil du se hvem som løper der borte, du ser det på løpsstilen.

Vi utvikler alle en gang og løpsstil tilsvarende signaturen vår, den er individuell og unik. Man tilbyr ikke voksne et kurs i å lære å gå. Tilsvarende er det med løping, man kan ikke lære voksne å løpe. Det man imidlertid kan er å optimalisere og forbedre den  løpsstilen man naturlig har tilegnet seg.

Dersom du legger deg til en riktig løpsteknikk kan du øke effektiviteten og redusere skaderisikoen. Det er vanskelig å gi en fasit på riktig løpsteknikk, da et hvert menneske som nevnt har sin måte å bevege seg på, men noen generelle råd finnes. Bruk  din egen løpestil som fungerer for deg, varier løpingen din ved å finne forskjellige terreng å løpe i.

Med det mener jeg: løp litt i terrenget, på vei, på gress og på tredemølle. Det gir en god variasjon og belaster kroppen din variert.  For å løpe effektivt bør både leggene og hofteleddsbøyerne være godt trent.

 

Den mest effektive måten å trene dette på er å løpe ,løpe, løpe!!

 

Andre anbefalinger til deg som ønsker bedre løpsteknikk:

1. Beveg deg minst mulig opp og ned, det er jo fremover du skal

2. Prøv og ha en rask frekvens med bra steglengde, da kommer du fort fremover. Da er det viktig at hofteleddsbøyerne er sterke. Slik greier du kanskje å holde samme steglengde og stegfrekvens under hele treninga eller konkurransen

3. Alle bevegelser skal gå i fartsretningen, da mener jeg at både armer og ben skal peke fremover, minst mulig energibruk på andre bevegelser

4. Løp mest mulig avslappet og la tyngdekraften hjelpe deg, spesielt når du løper i nedoverbakke

5. Dersom du greier å løpe på forfoten og «flyte» på steget vil du komme fortere fremover, men for å få til det over tid kreves det endel løpstrening. Da er det  viktig at du har sterke legger og hofteleddsbøyere

Selv trente jeg mye på flatmark for å få den fine flyten. Spesielt viktig var det etter en skisesong hvor jeg hadde blitt sterk i lårene og leggene var svake. Da løp jeg stort sett ved å dra meg frem på lårene de første par ukene. Jeg brukte også tredemølle flittig noen dager i uka hele vinteren for å holde på den gode løpsfølelsen. Ved siden av mølletreningen passet jeg på å ta litt vristhopp eller tåhev for å passe på at leggene fikk litt trening også på vinteren.

 

Så mitt hovedråd til dere alle som liker å løpe og ønsker en mer effektiv og «riktig» måte å løpe på:

 

1. Øk løpetreningen gradvis over tid

2.Ikke løp for hardt (for høy puls), da er det lett å få en «feil» stil

3. Pass på å ha riktig sko. (ikke for tykke og klumpete, da er det vanskelig å få et steg med «flyt»)

4. Løp avslappet med senka skuldre og løse hender

 

Kanskje en PT ? time på tredemølla mi kan hjelpe deg på vei til en bedre løpsopplevelse!

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits