hits

Er det bra for muskelcellene at vi lper?

 ingridkristiansen_lite

 

Ingen forstr helt hva som skjer inne i muskelcellene. Men at vi bruker kroppen slik at muskelcellene fr brukt seg er det ingen tvil om er det beste. Det viser mange forsknings resultater.

Nr en muskel blir brukt aktiveres muskelcelle og balansen inne i selve cellen forstyrres. Det frigjres frie radikaler, alts elektroner som har lsnet fra molekylet de hrte til. Disse frie radikalene prver finne ny tilhrighet i andre molekyler, som dermed fr helt nye egenskaper.

De kan delegge proteiner og fett, og da endrer cellen sin funksjon. I verste fall kan for mange frie radikaler fre til celledd. Kanskje er det best ikke belaste muskelen?

Til dette sprsmlet er svaret et klart nei. Muskler skal brukes, sier stipendiat Kristoffer Toldnes Cumming. Han har skrevet doktorgradsavhandling om hva som skjer inne i muskelcellen under belastning. Det klassiske synet p frie radikaler er at de er skadelige. Og det stemmer jo, men de har ogs en annen funksjon.

Det nye synet p frie radikaler er at de er en del av et system som er med p tilpasse cellen til nye belastninger. Disse signalene frer blant annet til dannelse av nye mitokondrier. Mitokondriene er selv kraftverket som gir cellen energi, slik at den kan fungere enda bedre til det vi nsker.

Antioksidantene : Cumming har spesielt utforsket to systemer som beskytter cellen mot skadelig pvirkning. Det ene kalles det endogene antioksidantsystemet. Endogene antioksidanter produseres i cellen.

De srger for at cellen er i balanse gjennom nytralisere og balansere de skadelige frie radikalene. Det er gjort lite forskning p hvordan disse systemene pvirkes av trening hos friske mennesker.

Tidligere trodde man frst og fremst at det var utholdenhetstrening som frte til en kning i antioksidantsystemet. Cumming og kollegene kjenner til at ogs styrketrening har pvirkning, men kan forelpig ikke si mye om effekten.

Gjenbruk kan vre bedre enn bruk og kast: Nr vi trener skjer det samme i muskelcellene vre som i bananfluenes celler da de ble utsatt for varmesjokk: antallet varmesjokkproteiner ker. Varmesjokkproteinene flytter seg rundt i cellen og redder de proteinene som utsettes for skader fra blant annet frie radikaler.

Som med s mange andre ting, er gjenbruk bedre enn bruk og kast. Nr et protein frst er delagt, m det lages helt p nytt. Varmesjokkproteiner redder skadde proteiner, slik at de kan brukes p nytt.

Disse signalene frer blant annet til dannelse av nye mitokondrier. Mitokondriene er selv kraftverket som gir cellen energi, slik at den kan fungere enda bedre.

At trening har positiv effekt p funksjonene i muskelcellene, er Cumming ikke i tvil om. Systemet virker bedre hos en som er godt trent, enn hos en som ikke trener. Antioksidantene aktiveres raskt og gjr jobben sin effektivt. Samtidig begynner varmesjokkproteinene jobbe med restitusjonsprosessen.

Jo mer du trener, jo bedre fungerer begge disse systemene. Mlet til forskeren Cumming er forst mer om hvordan trening pvirker kjemien i muskelcellene vre. Nr vi trener oppstr det en ubalanse inne i cellen. Han nsker underske systemene som forhindrer dette. Noe av oksygenet vi bruker blir omdannet til frie radikaler. Er dette bare en defekt i et ikke komplett system? Cumming tror det har en annen funksjon.  Ellers er det veldig merkelig at de frie radikalene i det hele tatt blir produsert.

Tilskudd av antioksidanter bremser prosessene: Belastningen de frie radikalene pfrer cellene kalles oksidativt stress. Alts er de frie radikalene oksidanter. Vitamin C og E, for eksempel, gjr det motsatte av de frie radikalene, og kalles derfor antioksidanter.Vi trenger antioksidanter for opprettholde balansen i cellene. Mange tar derfor antioksidanter i form av vitamin C og E som kosttilskudd. Det hres jo ut som en god ide, men er det egentlig det?

Vitamin C og E bremser de skadelige prosessene i cellen, men de kan ogs bremse den normale tilpasningen til trening. Derfor skal vi ikke ha for mye av disse antioksidantene mener Cumming.

Han forklarer at mennesker med et vanlig bevegelsesmnster antakelig ikke vil merke noen negativ virkning av antioksidanttilskudd, men at personer som trener mye kan f redusert treningseffekt. Dette er jo interessant for alle oss som trener mye.

Mange super lsninger er tilgjengelig for oss som forbrukere, men Cumming forklarer at det finnes lite/usikre bevis for anbefale snarveier gjennom kosttilskudd. Et sunt kosthold med normalt antioksidantinnhold er Cummings anbefaling

Kilde: Forskning.no

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar