hits

Hvorfor blir vi skadet?

 plantarfasciitt

Alle som har lpt litt har opplevd bli skadet og det store sprsmlet er hvorfor blir noen av oss mer skadet enn andre? Dette sprsmlet er nesten umulig svare p, men jeg skal prve svare s godt jeg kan. Ved hjelp fra Nederlandske forskere som har identifisert de mest utsatte lpertypene og da kommet frem til hvem som er mest utsatt. Er du kanskje en av de?

Lpeskader : S mange som ca. 70 % av alle lpere blir fr eller siden skadet. Det synes jeg er et hyt tall, men det er noen Nederlandske forskere som har funnet ut dette. Men skadene rammer ikke alle typer lpere, og for noen er risikoen langt hyere enn for andre. Det viser en stor nederlandsk studie der forskerne har arbeidet seg gjennom over 400 forskjellige studier av lpeskader og rsaken til dem. Ut fra dette har de kartlagt hvem som har strst risiko for bli skadet.

De lpertypene som er mest utsatt, og det uansett kjnn, er de som har vrt skadet fr. Iflge forskerne er rsaken oftest at mange at de som har vrt skadet starter opp treningen for tidlig eller de starter for hardt nr de begynner trene igjen. Viktigere er det at det viser at mange har for svak lpemuskulatur og ikke tler treningen de utsetter seg for. Derfor anbefaler forskerne supplerende og skadeforebyggende styrketrening.

Iflge studien er det forskjell p hvilke menn og hvilke kvinner som har strst risiko for bli skadet. Blant menn er det gjerne nybegynnere og folk som trener mye (litt for mye), som er i faresonen. For kvinner viser det seg at underlaget har stor betydning for om de blir skadet. Mange blir skadet ved for ensidig lping p hardt underlag.

Lpere som ofte blir skadet:

 

  1. Lpere som har vrt skadet fr er spesielt utsatt fordi de ofte starter opp treninga litt for raskt etter skaden.
  2. Lpere som er nybegynnere og har for rask progresjon. Det tar lang tid for knokler og senevev venne seg til belastningen derfor start forsiktig. Tren gjerne litt alternativtrening ved siden av lpetreningene.
  3. Lpere som er 50 r eller eldre. Muskler og sener blir ofte stivere med rene, og vi trenger da lengere restitusjons tid.
  4. Overvektige lpere. Jo tyngre man er, desto strre er belastningen p knr og ftter for hvert skritt man tar.
  5. Lpere som lper mer enn 60 km hver uke. Jo strre treningsmengde, desto mer stress for kroppen. De som lper mye, er som regel mer ambisise og dermed mindre villige til ta kroppens signaler p alvor.
Kilde: Aktiv trening
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar