hits

Hvordan lykkes med nyttrsforsettene?

 images

Er du klar for forandringer i 2017? Kanskje dette kan vre oppskriften for deg p hvordan du kan n mlene dine! For de fleste av oss setter nok for mange og krevende ml for det nye ret, p selveste nyttrsaften. Vi skal slutte ryke, g ned i vekt og ha et sunnere kosthold og det er vel de vanligste mlene vi setter  oss.

Alts de vanligste nyttrsforsettene som de fleste av oss setter oss har med kropp og helse og gjre. Mange av oss har vel erfart at disse ofte er forgjeves, mange av oss sprekker etter noen f uker. Jeg tror ikke de mest vellykkede nyttrsforsettene blir bestemt ved midnatt p nyttrsaften.

Plan:

  1. Mlsetting m vre realistisk.
  2. Delml er alltid lurt.
  3. Bestem deg for vre fornyd med greie det realistiske, alt annet vre bonus!

REALISTISK TRENING: Finn et nyttrsforsett som er gjennomfrbart. Da er det lettere og holde motivasjonen oppe.

Riktig mlsetting: Mlsetting er viktig og det m vre noe strekke seg etter. Samtidig m den ikke vre s hrete at det blir uoppnelig.

Kanskje nsker du ogs ha noen delml, for eksempel et delml per mned det neste ret, hvor hovedmlet ligger ett r frem i tid. Det kan for eksempel vre trene i n time fire dager per uke. Eller g 30 min hver dag.

Spr s deg selv om det er gjennomfrbart. Hvis du mener det er det, sett av tid slik at du kan gjennomfre disse treningene og begynn. Dersom det ikke er sikkert at du klarer fire dager i uken, sett mlet til tre. Det er mye bedre fle at mann greier planen enn alltid ligge bak. Da blir alt over tre ganger pr. uke bonus.

Hvis du mener at to kter er realistisk og gjennomfrbart, velg heller dette og bestem deg for vre fornyd med det. Det samme gjelder kosthold. Legger du opp til en helt ugjennomfrbar diett eller et kosthold hvor alle hverdags fristelsene er lagt inn, s vil sjansen for mislykkes vre stor. Velg heller sm nyttrsforsetter enn de store!

Derfor sprekker treningsmlene: Klarer du ikke holde nyttrsforsettene? Og du opplever det samme r etter r. Da er kanskje mlene for hye eller viljen til litt forandring ikke stor nok.

Et klassisk nyttrsforsett er at man skal begynne trene, eller trene mer. Men dette mlet sier egentlig alt og ingenting ,har du et ml m du definere det mer konkret. For eksempel at du skal trene minimum to ganger i uken, bestem hvor lenge du skal trene og hva slags type trening du skal gjennomfre.

Jo mer konkret et nyttrsforsett er, desto mer forpliktende blir det.

Blanke ark: Tradisjonen med nyttrsforsett  er fint med tanke p at vi gr inn i et nytt r med nye muligheter og anledning til starte med blanke ark. Nyttrsforsett er at en setter seg ett eller flere ml ml, legger en plan eller nske for det nye ret.

Det kan vre begynne med noe nytt, slutte gjre noe, kutte uvaner eller starte nye vaner som kan gi en hyere livskvalitet. Vanlige nyttrsforsetter er ofte begynne trene, g ned i vekt, spise sunnere, stumpe ryken, vre mer sosial, spare penger eller jobbe mindre.

Hvis vi virkelig vil endre livsstil, hvorfor greier vi ikke da holde nyttrsforsettene? Frst og fremst er det lurt sjekke som har gtt galt fr. Alle har hatt sm eller strre ml nr det gjelder jobb eller privat.

Gir man opp tidlig kan det vre at man mangler indre motivasjon. Mange lar seg ogs styre etter flelsene, og de svinger jo. Da er det lett falle tilbake til gamle mnster, og skylde p vr eller dagsform for droppe mlene.

Klassiske feller: Motivatoren ramser opp flgende klassiske feller g i nr du setter deg nyttrsforsetter: Mlet er for drlig definert. For hyt ml, for lavt ml. Kanskje det egentlig er kjresten din som vil at du skal begynne trene?

Det kan skape stress eller kjedsomhet, og ofte bare en halvhjerta innsats. Du gr for hardt ut og mister lyst og gnist fort, da dette ble for hardt og gjennomfre uke etter uke. Du overlater motivasjonen, initiativ og progresjon til dagsform og tilfeldige flelser der og da, du styrer etter svingende flelser. Det gr sjelden bra.  Du fokuserer for mye p hva du m forsake, i stedet for ha hovedfokus p hva du oppnr Du leter etter mter rettferdiggjre en sprekk eller to (og som ofte blir det da flere..) unnskyldninger for la vre fullfre mlene.

Suksess: Hvordan skal du klare oppn dine nskede forandringer i 2017? Her er kanskje oppskriften om du nsker og lykkes. Finn et ml som gir deg motivasjon! Men husk at det er naturlig at motivasjonen svinger.

Skriv ned nyttrsforsettet ditt. Det og ha noe skriftlig er ofte mer forpliktende enn bare snakke. Skriv ned mlet/mlene p kjleskapet, p PC-en, p mobilen slik at du ser det  flere ganger pr. dag. Innrm de faktiske forhold i her og n-situasjonen, viktig og ha en pen dialog med deg selv bde p godt og vondt.

Belnninger er alltid OK, det kan motivere deg til og holde motivasjonen oppe. Slik struktur hjelper deg n ditt ml uavhengig av dagsform og motivasjon. Kanskje lurt skaffe seg en god motivator, eller involver en venn eller kollega. Da forplikter du deg mer. Sett delml Og det viktigste, trening skal vre gy. Mitt motto har alltid vrt:

HUMR - TRIVSEL - GLEDE !!

Lykke til!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar