Hvordan få nok trening i den travle førjulstid?

 Christmas shopping_1

 

Nå er vi midt inne i den siste halvdelen av Desember og vi stresser vel alle med litt juleforberedelser. Det er mye som skal gjøres før jul på mange fronter, julegaver skal skaffes, julemat skal i hus, julepost skal skrives osv. I denne tiden er det ofte trim/trening/fysisk aktivitet som blir forsømt.

Ja, vi mener vi ikke har tid til denne aktiviteten i den travle førjulstiden. Kanskje vi kan gjøre en vri i år og kombinere noen av disse aktivitetene med litt trim/trening. Hva med å starte med å gå rundt med julebrevene til venner og kjente som ikke bor for langt unna. Ikke gjør det på den mest lettvinte måten og sende en e-post, det blir det ikke noe fysisk aktivitet av.

Det kan være kjempefine turer på ettermiddagene og kveldene nå i denne travle førjulstida, som faktisk gir oss god trim/trening. Jeg har nevnt det før at gang er en undervurdert treningsform. Går du 30 min eller mer pr. dag er det nok til å få helsegevinst, så her er det bare og starte før nyttårsforsettene bestemmes med mer trening/fysisk aktivitet i hverdagen.

Du deltar kanskje på flere julebord, blant kollegaer, venner og bekjente. Kanskje du kan bruke beina (gå) i stedet for å bruke bil, taxi , T ? bane eller buss for å komme til disse hyggelige sammenkomstene. Vel å merke dersom det ikke er for glatt eller for langt. Det er jo ikke så gøy dersom lårhalsen skal brekke før jula setter inn.

Det er ikke så gøy å komme frem til julebordet både svett og sliten heller. Dersom du velger beina som fremkomstmiddel kan du spare deg for store utgifter, som du heller kan bruke til andre ting nå i førjulstida. Det fine er at du kan ta deg en drink og du får god mosjon på kjøpet dersom du bruker beina. Ikke dumt, eller?

Når det gjelder julemat handling synes jeg selv det gir mye mosjon. Her er det mye som må handles, og det fører til mange tunge bære poser mm. Dette bruker jeg selv som god generell styrketrening i førjulstiden. Det blir mange kilo som skal løftes og bæres. Flott trim.

Tenk på det neste gang du trenser og bærer julematen inn i huset. Det samme gjelder kasser med brus og øl som kjøpes inn til den store julefeiringa, også her er det mye god styrketrening når kassene skal fraktes fra bilen og inn i huset. Det kan være mye god mosjon/trim i hverdags aktivitetene, dersom en er bevisst på å bruke alle mulighetene. Det er mulig for oss å få nok trim/fysisk aktivitet for helsegevinsten med disse hverdagsaktiviteter.

Dersom du blir bevisst alle de mulighetene du har for å få denne trimmen i hverdagen trenger du kanskje ikke å gå på noen form for organisert trening. Vel å merke dersom du ikke har tenkt å være med i noen form for konkurranser som krever litt ekstra kondisjon og ferdigheter som f.eks. Sentrumsløpet, Holmenkollmarsjen, Birken el.l. Da er det nok lurt og trene litt mer organisert og målrettet, men det gjelder jo bare noen få, så for alle dere andre prøv å få litt aktivitet hver dag slik at du får nok trim for god helse.

Når dere leser dette høres det ut som jeg tenker på trim/trening med alt jeg gjør, men det gjør jeg ikke. Jeg vil bar gi dere som konstant går med dårlig samvittighet for at dere ikke får trent . Jeg vil rett og slett fortelle dere at kanskje dere gjør nok for helsegevinsten, men å bruke alle de små mulighetene i hverdagen.

Lykke til med en aktiv jule forberedelse.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits