hits

Tredemllelping hele ret??

 

Det er ikke bare om vinteren det kan vre bra lpe p tredemlle. Selv brukte jeg mlle hele ret og synes det hjalp meg til oppn alle mine gode resultater (bl.a. Verdenrekorder p 5000 m, 10 000 m og maraton) bde p bane og veg. Jeg brukte tredemlle stort sett nr jeg skulle trene intervaller eller hurtig langturer nr det var viktig for meg og ha litt kontroll p fart og intensitet. Dette et fint trenings hjelpemiddel for kunne holde farten jevn og hy under treningen.

I min tid som verdens beste langdistanselpere var det ikke vanlig og ha hjelp av harer for oppn gode tider. Jeg mtte gjre mye av den jobben selv, det var her jeg hadde godt utbytte av mange fine treningskter p mlle. Jeg hadde vent meg til holde hy fart over lang tid ved hjelp av mlla.

Er du en ivrig mosjonist som liker lpe. Da anbefaler jeg deg og legge en eller flere av ktene dine til tredemlla dersom du har muligheter til det. En slik treningskt kan hjelpe deg med f et mer effektivt steg og ikke minst bli god til kjenne farten som du kan holde over tid.

Det eneste ulempen ved mlletrening er at du ikke fr trent leggene. Det er derfor viktig gjre litt enkel styrketrening p leggene i tillegg. Det er ikke bare toppidrettsutvere og treningssenter som har tredemller. Flere og flere ivrige mosjonister kjper seg tredemlle og lper hjemme. Dette er en sikker mte lpe p nr det er vinter og mrkt.

P mlla kan du lpe med korte bukser og fle deg trygg nr det gjelder trafikk og glatte veier. Det jeg synes var aller best med mlletrening var da barnevakten uteble, da fikk jeg gjort treninga som jeg hadde planlagt allikevel. En tredemlle kan koste alt fra et par tusenlapper til flere titalls tusen. Skal du kjpe en ville jeg frst og fremst valgt et godt merke framfor kjpe en billig og drlig. Deretter ville jeg vurdert stabilitet og bredde p bndet og hastighet p mlla selvflgelig (men velg noe etter dine behov.) Mllelping kan gi drlig legg- styrke, det er min erfaring, men ved litt ekstra styrketrening for leggene lser en den utfordringen. Har man en mlle tilgjengelig, er det fint trene lping om vinteren ogs i Norge.

Tar man de rolige turene ute, vil de glatte veiene srger for at de rolige turene gr rolig nok. Og ved lpe de harde ktene p mlle, fr man god   kvalitet p treningene nr det trengs. Stort sett kan man kjre samme type treningskter p mlle som det man gjr utendrs. Er du en ivrig mosjonist og som liker lpe s prv lp noen av de raske turene dine p tredemlle. Det gir deg etterhvert god flyt og fin rytme.

Topphastigheten p mlla velges ut fra hvilket prestasjonsniv du ligger p. Jeg trente selv mye p tredemlle bde p vinteren og sommeren, dette for kunne kontrollere belastningen p treninga. Det var spesielt n type kt det var vanskelig f til ute, nemlig den progressive hurtige langturen. Man har mye mer kontroll p hastigheten p mlle enn det man har ute. Bruk derfor mlla til og variere innenfor riktige belastnings soner. P mlle kan man dessuten tvinge seg selv til ligge p jevn fart hele tiden, mens man utendrs lett kan f en periode hvor man mer eller mindre ubevisst lper litt roligere enn planlagt. La tredemlla f en sjans, det er morro fle at en fr fin flyt p lpinga.

Lykke til!!

Trenger du tips og rd hvordan trene  med riktig intensitet? Vi hjelper deg!!

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar