hits

Trene under en graviditet? (Del 1)

Ingrid Kristiansen Trening Svangerskap

Til dette sprsmlet er det ikke noe konkret/riktig svar. Det som er viktigst er at en skal lytte til kroppen (ikke overdrive verken med intensitet / mengde p trening) Selv er jeg et unntak fra regelen, jeg drev toppidrett (langdistanse 3000 m ? maraton) og jeg var p internasjonal topp niv, da jeg ble gravid frste gang. Jeg trente stort sett to ganger pr. dag og gikk i 75% jobb.

Men det som kanskje er forskjellen p meg og mange ande idrettsutvere som blir gravid er at de er klar over at de er gravide. Til dette sprsmlet er det ikke noe konkret/riktig svar. Det som er viktigst er at en skal lytte til kroppen  Jeg derimot visste ikke noe fr det hadde gtt 5 mneder, du synes det hres utrolig ut og det er jeg enig i. Jeg hadde hatt en fin sesong i 1982 (fryktelig lenge siden), og skulle satse for fullt p det frste VM i friidrett i 1983, men den gang ei.

Jeg trente for fullt med bde mengde og intervalltrening som om alt var normalt. Jeg lp mange lp bde i Norge og i USA. Jeg vant Housten maraton i midten av Januar p tiden 2.32 og synes det var Ok, men det jeg da ikke visste var at jeg var 3 mneder gravid. Stakkars barn (foster) tenker dere, men jeg skal berolige dere med at denne gutten ble fdt velskapt og har ikke hatt noen men av ha lpt maraton fr han ble fdt.

Han har ogs vrt med p VM i  terrenglp og blitt nr. 35, nest best av de norske jentene. Jeg synes det gikk litt tungt og jeg var veldig skuffet over og ikke henge med Grete, jeg hadde jo dog planer om sl henne i VM i maraton i august. Der tok jeg feil, for jeg fikk mitt strste gull noen sinne 13/8 ? 1983, en velskapt gutt. Ingen gullmedaljer kan sidestilles et slikt gull.

Men i etterkant av svangerskap og fdsel har jeg tenkt mye p det jeg gjorde den gangen. Jeg trente rett og slett i 5 mneder som om ingen ting var annerledes. Etter at jeg oppdaget at jeg var gravid lp jeg mindre, synes rett og slett det var tungt og ubehagelig. Derfor startet jeg opp med svmme 1 time fr jobb og deretter syklet jeg p ergometersykkel etter jobb. Jeg trente stort sett to ganger pr. dag, og syntes det var ok.

Jeg hadde intensiv trening to ganger i uka, og flte ikke at det var noe ubehagelig. Men det er her en br lytte til kroppen og finne ut hva som er riktig for seg selv. Jeg bare gjorde noe som jeg flte var ok, de senere r er det blitt skrevet mye forskjellig om trening under graviditeten og det er vanskelig for mange og vite hva en kan gjre. Jeg har hatt to graviditeter til og  under disse to fikk jeg ikke trent s mye og hardt som ved det frste, Dette mest fordi jeg var s kvalm (kastet opp flere ganger pr dag i 6 ? 7 mneder)

Under disse svangerskapene trente jeg litt rett og slett for det var under treningsktene jeg flte meg best, ellers l jeg stort sett rett ut og spydde. Jeg hadde ogs under disse svangerskapene ml om komme tilbake til toppidretten, og det gjorde jeg begge gangene, men det ble tyngre og tyngre for hver gang. Her er det lettere og vre mannlig toppidrettsutver med to ? tre barn.

Jeg har fortalt litt om meg og mine graviditeter, men s mye og hardt som jeg trente vil jeg vel ikke anbefale for jenter flest. Det er lurt trene og holde seg i form under en graviditet det er jeg sikker p. Jeg skal komme med noen enkle rd som kanskje kan hjelpe deg som har lyst til holde formen vedlike under graviditeten.

Artikkelen fortsetter: 26/11

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar