hits

"Elghufs" er det god trening for skilpere? (Del 2)

IMG_3792

S var det hvordan vi anbefaler gjre barmarkstrening med staver.

Intensitet
Nr det gjelder intensitet er det viktig ikke peise p slik at alt blir anaerobt. Barmarkstreningen er riktig nok i den konkurranseforberedende treningsperioden for skilpere, men det gjelder ha god intensitetsstyring. Igjen er det greit kjenne til terskelen sin, belaste mot den og ikke noe problem komme over av og til. Har du bra fallpuls i pausen har du taklet dragets intensitet. Har du drlig fallpuls er det p tide roe ned. Stikkordet er god intensitetskontroll, og glem full pinne/all out prinsippet.

Teknikk
Vi anvender mye av teknikken fra Nordic Walking eller stavgang. Det vil si en stavlengde tilsvarende alpinstaver, alts mye lavere enn klassiske skistaver. Dette for ikke f skuldrene oppunder rene, og husk her har vi ingen glidfase, det blir derfor helt feil vinkel og belastning med for lange staver. Armbevegelsene vil vre ganske lik originalen (p ski) med riktig stavlengde. Videre gr vi med lavere frekvens enn lping og litt stakkato rytme (et lite opphold som under glidfasen) for simulere originalen klassisk langrenn. I tillegg gr vi med lange, dype steg, fr derfor framfoten ekstra fram. Det dype steget gir et ekstra stort motstem som gir ekstra stor motstand for bde fot og armtak.

Den mer moderate frekvensen gir lavere fart (men stor motstand og treningseffekt) og mer kontakttid for staven. Det frer til at man kan dra gjennom et skikkelig armtak med en bevegelsessektor fra godt framme til langt bak hofta, som i skioriginalen. Om man fler denne teknikken ikke gir nok puls og belastning har vi flere andre triks for f opp pulsen. I glidehufs glir man mer fra fot til fot, gir straks hyere puls.

I elghufs er det enda mer energi i frasparket med tilsvarende hyere belastning. Det er ogs her viktig ikke ha for hy frekvens, da blir det fort bare mas og kjas, og kontakttiden til staven blir s kort at armtaket og armbelastningen forsvinner.
Den mest krevende teknikken er spretten skigang, der man mer eller mindre hopper fra fot til fot.

Vi er forsiktig med denne teknikken. Dette er spass krevende at belastningen blir lett anaerob, dette kan fort delegge en utholdenhetskt. Vi har enda flere teknikker, noen er godt egnet for barnegrupper. Oppsummert type teknikker: Stavgang (lett, moderat og tung, dette kan man selv kontrollere), glidehufs, elghufs, stavhinking (med mange versjoner som: lange hink, hye hink, hink med knelft) og spretten skigang.

Hovedformlet med barmarkstreningen er simulere bevegelsene til klassisk langrenn s godt som mulig. Den lpende teknikken som brukes mest bidrar lite til styrke armene og overkroppen. Man kan like godt lpe uten staver.

Man kan jo ogs sprre om Team Kristiansen har noe greie p dette? Til det er si at Ingrid har mange r p skilandslaget. Hun har nesten 50 rs erfaring som lper og langrennslper.

Arve er sivilingenir innen maskin, og har kunnskap om de fysiske kreftene, tyngdepunkt, vektorer (styrke og retning p kreftene) og dynamikken i bevegelsene til en klassisk langrennslper. I tillegg har han kunnskap fra ingenirfagene om materialer (i ski og stav) og friksjon/glid. Arve ble i sin tid klubbmester i langrenn i Strindheim som gjestedeltaker. (Var egentlig medlem i den tids NTHI, n NTNUI) Team Kristiansen har drevet med skikurs i klassisk langrenn i mer enn 10 r.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar