hits

Hvor rask m man vre for lpe en god 10 km?

 

IngridKristiansen

 

Vi hrer ofte lpere forteller de mangler hurtighet, ja,- kanskje spenst og styrke ogs. Her er det viktig skille mellom hvilke distanser man satser p. En sprinter har normalt et ml vre s rask som mulig, men husk dette er bare i ca. 10 til 60 sekunder. Sprintere vi da ha behov for bde hurtighet, spenst og styrke. Dette gjelder da ogs delvis mellomdistanselpere, selv om kravet til de nevnte kvalitetene kan vre noe lavere her.

Det gr et skille i hvilke kvaliteter man trenger som lper fra 1500m og oppover. Man lper da fra 4-5 minutter og oppover til kanskje flere timer. Grunnen til dette skillet er energibehovet og energisystemet som n blir dominerende. Vi snakker da om aerob energiomsetning. Jeg har aldri hatt noen hurtighet i kroppen, er og var treig og lite spenstig.

Jeg greide kanskje lpe en 400 meter p ca. 60 sekunder, det vil si 15 sekunder pr. 100m med maks innsats. lpe 100 meteren p 18 sekunder var imidlertid ikke noe problem. Og her kommer hovedpoenget, man trenger ikke hurtighet som langdistanselper, man trenger utholdenhet. Lper man 100stk. hundremetere fortlpende har man unnagjort 10000meter. Har man i tillegg en gjennomsnittshastighet p 18 sekunder pr. 100 meter kommer man i ml p 10000 meteren p 30 minutter blank.

Vi er n i nrheten av min pers p 10 000m bane. Ikke s verst tid for bde menn og kvinner. S mottoet er, glem hurtigheten og tren p utholdenheten. Det er selvflgelig ikke noen ulempe vre rask, men dette er oftest medfdt. Man har da noen flere raske muskelceller i muskulaturen enn en person som ikke er s rask. De som ikke er s raske har flere seine og utholdende muskelfibre enn sprintere.

Den viktigste treningsformen for bygge utholdenhet er langturen, den utgjr vel 80% av treningen. De resterende 20%ene utgjr intervaller, fartlek og konkurranser.

wigenehenv75

                                                                                                                                                       Foto. Dagbladet.no

Jeg var nettopp sammen med Susanne Wigene i Haugesund. Det interessante var at hennes treningshistorie var veldig lik min, den bestod stort sett av langturer. Her var det en skikkelig voksen dame og en heller ung dame som treffes, og med tider p henholdsvis 30.13 og 30.32 p 10 000m.

I dag er det vel mye fokus p intervaller,  - egentlig alt for mye, s ikke glem at det er langturene som er hovedingrediensen for utholdenhet.

Trenger du rd og hjelp for n mlene dine, ta kontakt!

 

Hilsen Team Kristiansen

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar