hits

Terskeltrening "alfa og omege" for lpere?

 

Ingrid Kristiansen PT Lpemaskin

Treskeltrening har vrt et virkelig motebegrep de siste rene, og her vil jeg sterkt advare de som tror en kan gjre nesten all trening som terskeltrening. Dette gr bra en stund, men s vil det garantert g rett vest! Selv hadde jeg 1 - 2 terskel kter i uka og for meg fungerte det meget bra. Enkelte perioder hadde jeg opp i 3 terskel kter i uka ved siden av 2 intervall treninger (av totalt 14 kter), det ble i meste laget og jeg ble sliten. Jeg justerte meg tilbake til 2 terskel kter igjen og da fikk jeg fremgang igjen.  Her er det en fin balansegang som en m fle p selv som utver. Jeg har tidligere forklart at de typer vev som utvikler utholdenheten i det lange perspektiv trenger lang tid, og det er treningsmiksen mellom intensiv og rolig som er den sikreste veien. I tillegg trenger de hardere vevstypene som sener, brusk og beinsubstansen denne lange mer rolige tilvenningen (adaptasjonene), ellers blir man garantert skadet.

Jeg har tidligere ogs referert til tyske roere, jeg antar dette var sttyskere, selv de tlte ikke den harde, kortsiktige treningen.        ( Det som aldri str omtalt i slike rapporter er at mange forskningsforsk var gjort med utvere som var kontinuerlig fulldopa fra de var unge, det er ikke tilfeldig at avlastningen eller hvile/restitusjon betegnes for anabol fase. Nr ikke dopa utvere tler den harde, intensive treningen, s er det ikke noen grunn tro at reine utvere tler det noe bedre, det er vel heller dessverre omvendt)

bilde 1

Langdistanselping er en global aktivitet, uansett hvor en er i verden, er det alltid noen som lper (i motsetning til vr nasjonal vinteridrett som bedrives av ganske f). Vi har gode klimatiske forhold til lping i Norge, men p vinterstid kan det by p noen utfordringer. Det er her tredemlla kommer inn, den har srget for at jeg i min tid som langdistanse lper var fullt ut konkurransedyktig i forhold til de fleste av konkurrentene mine som bodde eller dro til varmere strk vinterstid.

Det er her det er viktig poengtere at de fleste fungerer og trives best nr de befinner seg i sitt hjemlige milj. Da slipper du lange slitsomme reiser, du har kontroll p all maten du spiser osv. Det kan bli noe kjedelig dra bort for trene, det kan bli litt lite ta seg til, utenom tenke p treningen og seg selv.

Tredemlla gjorde at jeg kunne fungere hjemme i en vanlig familiesituasjon 12 mneder i ret. Det er dette jeg kaller en optimal situasjon for oppn god treningsvekst, kunne trives og fungere vanlig hjemme med familie og venner.

Om vinteren fant jeg en fin miks mellom ski ging og lpetrening (mlletrening/men ogs noe lping ute) som var ideell for meg. Du er kanskje en annen type som trenger litt avbrekk fra vinter Norge, men vr klar over de utfordringene du fr nr du kommer hjem fra varmere strk til kalde Norge.

Det er da lett bli syk, og da mister en noe av den gode treningseffekten en hadde nr en var i varmen. Denne tabben har mange idrettsutvere gjort dessverre. Lykke til med lpetreningen. Husk du trenger ikke reise langt bort om vinteren dersom du har en tredemlle tilgjengelig og ikke minst motivasjon til lpetrening i mrketida.

LYKKE TIL!!

Trenger du noen rd og tips ta kontakt!! Jeg hjelper deg gjerne!!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar