hits

Hvordan lre lpe?

 

Forfotlping

Skrittfrekvens

Dere har sikkert sett noen nye tilbud som har dukket opp de siste rene, ? Man blir tilbudt Lre lpe. Har ikke sett det enda, men det neste blir sikkert Lr g (for voksne alts)

Tror dere Afrikanske lpere har vrt ndt g p kurs for lre lping? Man kan jo le av det, men det skulle ikke vre noen forskjell p oss Europeere og Afrikanere, lpe har vi alle gjort og naturlig tilvent oss fra barnsben av. Nei, du trenger ikke lre lpe. Ikke bry deg om lpsstilen din heller, din kropp har selv funnet hvordan du skal lpe. Team Kristiansen kan gi mange gode rd, og kanskje komme med noen korreksjoner, men du har lrt deg selv lpe. Du lper basert p dine forutsetninger. Du trenger ikke telle antall steg per minutt heller, dette er noe alle verdenskjente lpere jeg har vrt i kontakt med gjennom rene aldri har gjort. Jo flere kilometer du har i kroppen, jo mer effektivt og finslipt blir lpesettet ditt.

Det har heldigvis stilnet rundt ideen om lpe barbeint, det er jo ikke srlig praktisk heller. Ideen rundt barfot er nrt knyttet til prinsippet forfotlping. Glem alt dette og lp p din mte. Leif Inge Tjelta med doktorgrad i lping har studert og analysert hvordan foten lander for lpere. Det viste seg at omtrent ingen lander p forfoten selv om det ser slik ut. Barfot og forfot blgen frte til et skred av skader, propagandaen rundt disse revolusjonene har derfor stilnet.

Spesialbutikkene som selger lpesko har hoppet p disse blgene helt ukritisk. De er bare interessert i selge. Vi kjenner ogs til en butikk-kjede som arrangerte kurs i forfotlping. Dette turte de ikke fortsette med etter noen tid, deltakerne ble stort sett skadet.

Ikke bry dere om tester av sko og utstyr gjort av butikker og tidsskrifter heller, resultatene er ofte manipulert og tilpasset etter leverandravtaler og hva de tjener best p.

Lping er og blir en enkel idrett, s mitt rd er ikke gjre en enkel ting vanskelig. Jeg har imidlertid en advarsel. Lping er en veldig belastende treningsform for kroppen, spesielt for beinas muskler og sener. Er du nybegynner gjelder det skynde seg langsomt. Har du et brukbart lpegrunnlag gjelder det ogs her ha en forsiktig kning/progresjon. Sammenlignet med sykling og langrenn tler man mye mindre trening fr skadene melder seg. Det geniale med lping er imidlertid at dette er den desidert mest tidsbesparende treningsformen. Langrenn og sykling krever flere 100% mer tid for samme treningsutbytte. Husk kanskje halve turen bestr av mer eller mindre passiv rulling eller gliding. Lperen lfter hele kroppsvekta si i hvert skritt, for langrennslperen og syklisten er det bakken som hele tiden brer kroppsvekta.

Eiendomsmeglerne har et, - kall det ordtak om hva som er viktig for en eiendom. De 3 viktigste faktorene er: Beliggenhet, Beliggenhet og Beliggenhet

Man kan ha en parallell til lping. De 3 viktigste faktorene er: Lping, Lping og Lping

Lykke til hilsen Team Kristiansen.

Trenger du rd og hjelp ta kontakt

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar