hits

Kamp-flukt reaksjonen er den vanlig?

bilde-2

Alle som har vrt med i en idrettskonkurranse, vre seg mosjonisten eller toppidrettsutveren har sikkert oppleve det samme kamp/flukt tanken. Jeg regner med at du kjenner deg igjen eller? Nr jeg sier kampreaksjonen mener jeg ikke at en er aggressiv. Kamp er en mlrettet og positiv og offensiv holdning til konkurransen en skal delta i. I denne tilstanden greier utveren/ mosjonisten og holde mlsettingen og selvtilliten oppe.

Den motsatte reaksjonen er flukt. Fluktreaksjonen kjennetegnes med at utveren/mosjonisten prver flykte fra konkurransesituasjonen bde fysisk og psykisk. Mulig at noen av dere kjenner dere igjen. Selv var jeg en utver som tlte mye stress i konkurransesituasjonen og gikk inn i konkurransen med kamp og gld og var alltid offensiv.

En av grunnene til at jeg greide det var nok at jeg ikke var redd for ikke n mlet mitt, men var fast bestemt p prve. Her er vi forskjellige, mange tler lite stress fr de kommer over i flukt, og finner alle mulige unnskyldninger for slippe konkurrere. Er du en av de som har tendenser til flukt reaksjon i en konkurransesituasjon anbefaler jeg deg jobbe med problemet ditt mentalt. Det hjelper skal jeg love deg.

Ja, hvordan skal jeg s trene og jobbe for bli kvitt dette problemet blir da neste sprsml? Jeg foreslr (har selv god erfaring med slik jobbing) at du tar for deg 3 - 4 setninger som du gjentar 10 - 20 ganger 4 - 5 ganger i uka. Setningene kan vre:

  1. Jeg er offensiv
  2. Jeg tr tape
  3. Jeg trr og vinne
  4. Jeg angriper

Flykt reaksjonen kan fre til mange slags reaksjoner som virker negativt inn p konkurranse situasjonen. Man kan bli apatisk, likegyldig, osv.

Alts miste motivasjonen er en mte forsvare psykisk sin flukt adferd. Mange utvere mister sin motivasjon i forbindelse med viktige konkurranser, de br jobbe med dette problemet mentalt.

Det hjelper ikke trene mer fysisk dersom en ikke har dette p plass. Mange utvere kjenner seg vel igjen regner jeg med. Dere har vel ogs hrt slike unnskyldninger fra konkurrenter like fr start i en konkurranse (eller er du en av de som kommer med slike unnskyldninger):

  1. Jeg har trent s drlig i det siste
  2. Jeg er sm skadet
  3. Jeg har sovet drlig i natt
  4. Jeg liker ikke konkurere i regnvr

 

Da jeg hadde konkurrenter som sa slike ting fr start, s sa jeg alltid. Ja deg slr jeg i alle fall i dag, for jeg fler meg helt topp og klar til innsats. S alle dere som lider av denne kamp/flukt "syken" jobb mentalt med problemet dere har. Jeg skal love dere at det tar ikke lang tid fr dere har ftt mer orden p problemet.

Lykke til!!

Kilde : Willi Railo

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar