hits

Generellt om lping (Del 1)

IMG_5154

Denne artikkelserien har jeg lagt ut fr p min blogg, men jeg fr s mange henvendelser p dette temaet at jeg synes det er verdt skrive den igjen. Hper du kan ha glede av lese disse 4 bloggene!!

Lping er den nest mest naturlige bevegelsesform etter gange. Da dette er noe alle har hatt anledning til prve, uansett hvor du bor, uavhengig av klima, fasiliteter eller konomi, er nivet p prestasjonene her hyere enn kanskje alle andre idretter. Man trenger omtrent ingen ting, det er fortsatt mange som lper barbeint, og man trenger ikke stort mer enn et fikenblad av utstyr. Lping mles bde relativt og absolutt, dvs. man finner fort ut hvordan man presterer der og da i et lp, men dette kan videre sammenliknes med personlige rekorder, nasjonale rekorder og verdensrekorder.

Lping er derfor brutalt mlbart, og i tillegg benyttes alltid fellestart. Begrepet utholdenhet er det mange som ikke forstr. Vi hrer til stadighet langdistanselpere som forteller at de mangler hurtighet. Vi er redd disse som snakker om manglende hurtighet ikke forstr hva de holder p med, vi inkluderer n lperer som lper fra 1500m og oppover. Jeg (Ingrid) er vel kanskje den langsomste og minst spenstige lperen vi kjenner til i lpemiljet. Jeg hadde ikke noen sjanser til komme under minuttet p en 400m, og i sprint og spenst tester ble hun nesten latterliggjort av noen tidligere trenere.

Hurtighet og spenst har nemlig lite med det lpe langfort, og det er dette som skiller gode fra drlige langdistanselpere. Kjerneaktiviteten for en langdistanselper er lpe, lpe og atter lpe. Alt dilldallet med styrke, spenst, hurtighet osv. blir ofte sterkt overvurdert.

Denne type trening trenger bare noen minutter daglig, mens man snakker mer om timer (kanskje 1-2) med kjerneaktiviteten,  lpe. Det er ikke hurtigheten som svikter om man ikke greier opplpet p en 1500m, det er utholdenheten som svikter.

Selv nyere litteratur til og med fra 90 tallet opererer med store feilkilder i fordelingen av aerobt og anaerobt arbeidsfordeling i lp. rsaken er at den gamle mlemetoden, ? oksygengjeldmetoden, (oxygen debt)- har store feilkilder. Nyere forskning har vist at en ny metode som er mer nyaktig, akkumulert oksygenunderskudd (AOD, accumulated oxygen deficit) Denne feilkilden har frt til at det aerobe energitilskuddet er sterkt undervurdert.

Energifordeling for noen distanser med nyere mlemetoder (AOD):

400m, 46 +/- 4% aerobt, det resterende anaerobt

800m, 69 +/- 4 % aerobt, det resterende anaerobt

1500m, 83 +/- 3 % aerobt, det resterende anaerobt

Kilde: Energy system contribution during 400 to 1500 meters running, by Matt R. Spencer, Paul B. Gastin and Warren R. Payne, New studies in Athletics, no. 4/1996.

Bloggen fortsetter 2/11

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar