Hvordan sette fart på kroppen og hodet?

 img_5280-2

 

Hjernen vår veier ca. 2% av kroppsvekten vår. Men allikevel bruker den mer enn 20 % av kroppens totale energiforbruk. Det er ca. 10 ganger så mye pr. kilo som resten av kroppen.

Er du fysisk aktiv vil musklene dine trenge mer energi og ikke minst oksygen og hjertet vil slå raskere for å greie å transportere nok blod rundt om til de arbeidende musklene. Det er ikke bare musklene som får mer blod når du er fysisk aktiv , hjernen får det også.

Det har vist seg at en spasertur kan øke blodtilførselen til hjernen med 25%. Tar du deg en rask (litt for krevende treningstur) kan blod tilførselen til hjernen minske pga. at hjerte prioriteres. Det kan være årsaken at du føler deg litt utmattet og svimmel dersom du trener/konkurrerer for hardt. Hjernen får da ikke nok blod og energi. Det kan kanskje være noe å tenke på neste gang du tar deg en treningstur.

På litt lengere sikt er det ikke bare blodtilstrømingen til hjernen som påvirkes dersom du er fysisk aktiv. Det bygges nye små blodårer i hjernebarken som kan være med å gi hjernen mer blod. Spørsmålet mange setter seg er:

  1. Blir vi smartere
  2. Mer kreative
  3. Øker vi konsentrasjonsevnen
  4. Blir vi lykkeligere

Når vi beveger oss?

 

Kilde: "Alle kan trene" av Anders Hansen og Carl Johan Sundberg

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits