Er langdistanseløping en konkurranse i fettforbrenning?

Foto: W Mikkelsen (Dagbladet)

978x

Dersom du trener eller konkurrerer på lange løp som for eksempel i maraton eller ultramaraton, da vil glykogenet (karbohydratene som er lagret i musklene) brukes opp selv om du har fylt opp lagrene skikkelig før du starter i denne lange konkurransen. Det som er spesielt under lange løp er at det er vanskelig eller rett og slett umulig å fylle opp lagrene under konkurransen (da det er vanskelig å spise eller drikke nok når man skal løpe samtidig).

Derfor er det ekstra viktig at man har en god fettforbrenning om man skal gjøre det godt i slike lange løp. Dette må trenes på som alt annet og da er det viktig at man er ute lenge på treningsturene og ha moderat til lav belastning på hele treningsturen. Mange betrakter derfor lange løp som maraton og ultraløp som konkurranser i hvor god kroppen er til å forbrenne fett og spare på glykogenet så lenge som mulig. Dette er en utfordring for alle som liker å løpe lange løp og jeg er sikker på at du har eller kommer til å møte "veggen" en gang under slike konkurranser. Det har nemlig også jeg gjort mange ganger.

Man lærer av sine feil og selv greide jeg å løpe mange MEGET gode maraton løp i min karriere,  ja jeg hadde faktisk Verdensrekorden i mer enn 13 år. Dessuten har tiden min vært helt på høyde med de som løper i dag, også 30 år senere. Selv var jeg ganske god til å trene rolig når jeg skulle det og fort når jeg skulle det. (men jeg var også  god på å ikke løpe for fort, ja rett og slett med for høy puls også når jeg løp harde treningsøkter.) Husk det er jo ikke jo hardere jo bedre som gir de beste resultatene iallefall ikke om du har tenkt å løpe bra på lange løp.

Trenger du råd og hjelp til din trening? Kontakt oss i Team Kristiansen

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits