Hva skal jeg spise før et maratonløp?


 

Dette er et spørsmål jeg ofte få fra folk som skal løpe sitt første lange løp. Og til det er det ikke noe enkelt og greit svar, men jeg skal prøve å komme med noen av mine erfaringer som har vært OK for meg og jeg håper de kan hjelpe deg også.

Hva er lurt å spise? Min erfaring er at det er best å spise mest mulig som vanlig før konkurranser. Den siste uken kan du prøve å spise mange måltider gjennom hele dagen, helst fire-fem gode måltider.

Legg vekt på å få i deg ekstra med karbohydrater. Det trenger du mye av om du skal løpe ½ - eller hel maraton. Jeg drakk mye, og da helst vann. På selve løpsdagen spiste jeg en normal frokost. Dersom løpet var på ettermiddagen så passet jeg på å få i meg litt lett brødmat ca. to timer før start.

Løpet: Det viktigste er å finne riktig utgangsfart, og det kan være utfordrende. Særlig på hel- og halvmaraton er det lett å løpe for fort i starten.Mitt råd er å dele opp tidsmålet ditt i tid du skal løpe på pr. kilometer. Start så ut i den farten.

Høyst sannsynlig vil du synes at det er sakte, men jeg skal love deg at det er fort nok etter hvert.Dersom du føler deg frisk og rask når du kommer halvveis, kan du øke farten. Selv gjorde jeg mine beste løp da jeg startet litt forsiktig og løp fortere og fortere. Det er også mye bedre mentalt, da det er morsommere å ta igjen løpere enn å bli tatt igjen.

Stadig flere mosjonister velger å løpe halvmaraton.   Det synes jeg er fornuftig, da maraton er i overkant for langt.I Oslo maraton fer det mange fartsholdere. Du kan sjekke om noen av disse passer med ditt mål. Hvis det ikke passer helt, så sørg for at du starter i en gruppe som går litt for sakte enn litt for fort.Du lurer sikkert på om du må drikke under løpet, og jeg vil si at det er viktig dersom du skal løpe halv- eller helmaraton.

På 10 km er det ikke nødvendig dersom det ikke er veldig varmt.Men det som er viktigst, er at du har trent på å drikke når du har vært ute og trent, for eksempel under langturene dine. Du bør drikke fra første matstasjon og ikke vente til du blir tørst, for da er det ofte for sent.

Joggesko:Det er ikke lurt å løpe med nye sko i konkurransen. Skoene du skal konkurrere i, bør være godt innløpt, slik at du unngår gnagsår.Ikke vær så opptatt av at skoene skal være for lette, men pass på at du bruker noen sko som har fungert bra for deg på trening. En annen ting som er viktig for å unngå gnagsår, er et godt par sokker, med få eller ingen sømmer som kan gnage.

Hva skal du løpe i: Det er jo litt opp til deg hvor fin du vil se ut, så kjøp deg gjerne noe nytt  dersom du synes det er gøy å se OK ut. Men husk å kle deg etter været. Mange kler på seg for mye eller bruker for tette plagg før lange konkurranser, og det kan føre til overoppheting.

Hva skal du gjøre etter løpet:Da er det lurt å spise og drikke så fort som mulig for at du skal komme deg raskt. Dersom du blir stiv og støl i dagene etter løpet, så gå gjerne litt, for da restituerer du deg raskt.

Lykke til!

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits