hits

Hvordan bli glad i lpe i motbakker?

IMG_4865

Alle vi som lper litt vet at nr vi kommer til en motbakke blir det fort litt tffere. Pulsen stiger raskt og vi blir "trangere" i steget. Hva kan vi s gjre for f mer glede av motbakkene?

Ingen annen lpetrening bygger lpsstyrke og kondisjon s effektivt som lpe i motbakker. Men det er ingen andre steder det er s tungt lpe heller. Det blir ofte litt for tungt, i alle fall om man ikke er veldig godt trent. Derfor anbefaler jeg nybegynnere holde seg unna de tffeste motbakkene i starten. Rett og slett for fle at man mestrer det lpe i lett terreng frst. Husk, dersom du fr for hy puls (hyperventilerer) og blir "sur" i lra blir du ikke noe bedre lper om du har tenkt sette personlig rekord p lengere lp (3 km +++++)

IMG_4871

Selv om motbakkene er overlegne nr det gjelder treningseffekt p muskler, hjerte og lunger er det mange nybegynnere ja ogs rutinerte lpere som unngr de tffeste bakkene. Det er ikke s rart. Bakketrening er god trening om du vil komme raskt i form, men har du ikke et solid grunnlag, s vil formen forsvinne likes fort som den kom.

  1. Pass p tilpasse lpesteget og lpsholdningen nr du lper i motbakker. Ikke lp med for hy puls og prv og unng og bli "sur"
  2. Dersom du har lyst til prve deg med bakketrening finn en slak motbakke. Varm godt opp ca. 10 - 15 min og lp s 20 - 30 sek, deretter jogg rolig ned til start og gjenta dette 6 - 7 ganger. Jogg ned rolig i 10 min.
  3. Nr du har gjort dette noen ganger (2 - 3 ganger) kan du utvide bakke dragene med 15 sek og ta likt antall eller du kan lpe like lenge som fr (30 sek) og gjre det 10 -12 ganger.
  4. Nr det gjelder bakketrening s "blser" du opp formen ganske fort, s jeg anbefaler deg ikke lpe motbakke intervaller for ofte. Kanskje toppen 1 gang i uka eller annen hver uke. Litt avgjrende hvor ofte du trener. Dette fordi nsker du jevn god progresjon p lpsformen din er det dumt "blse" seg for raskt opp.
  5. Dersom du trener mot et motbakke lp er det nok lurt lpe en del i bakker, men da behver du ikke alltid lpe bakke intervaller. Du kan rett og slett bare lpe deg en tur som gr mest oppover. Da blir du sterk og vil like motbakkene mer og mer.

Bli med Team Kristiansen p intervalltreninger i hst! Meld deg p da vel !

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar