hits

Hvordan lpe effektivt i nedoverbakker?

IMG_4911 

Ikke tenk p hva du gjr, bare lp. Lping er det enkleste i verden husk det. Alle kan det og gjr det p sin mte. Jo mer du trener p lping (bde oppover, flatt og nedover) jo bedre stil fr du. Det er viktig huske at det finnes ingen oppskrift p hvordan man skal lpe i nedoverbakker. Vi som har lpt i mange r har aldri tenkt over hvordan vi lper. Det handler om lpe mest mulig avslappet fra start til ml. Om du har armene i 90 graders vinkel eller 45 graders vinkel eller rett ned har ingenting si, gjr det som er naturlig for deg.

Selv mener jeg at det er lurt slippe seg litt framp, og ha kroppen litt framover og bare la beina g av seg selv, nr du lper i slake nedoverbakker. Dersom du begynner presse hlen ned hver gang du setter foten nedi bakken, vil dette bremse farten. Du fr et motstem, s det er jo ikke smart dersom du har lyst til lpe fortest mulig.

I bratte nedoverbakker derimot, m du vre litt mer forsiktig med beina. I veldig bratte nedoverbakker kan du fort f kraftige slag mot beina. Hvis du ikke er vant med lpe nedoverbakker, foreslr jeg at du heller tar det litt med ro. Slik at du greier flytte beina nr du skal lpe flatt etterp.

Man vinner ikke mye p lpe fort i nedoverbakker hvis man ikke har trent mye p dette fr. Fr beina dine for mye stt nr de treffer bakken kan det fort bli ubehagelig.

 .IMG_4915

Det som er viktig tenke p , er lpe mest mulig avslappet. Tenker du p hvordan armene skal vre mens du lper fr du mest sannsynlig trbbel, fordi du bruker for mye krefter p lpe "riktig"

Selv har jeg aldri tenkt over hvordan jeg lper i nedoverbakker, men nr jeg kjenner at skuldrene begynner stivne, passer jeg fortsatt p at beina gr. Det viktigste er flytte beina s raskt framover som mulig selv om det er nedover. Hold farten og vr mest mulig avslappet. Hvis du ikke har lpt noe srlig i nedoverbakker og skal lpe i nedoverbakker er det ikke sikkert man fr det til p en avslappet mte.

Derfor anbefaler jeg deg trene noe p lpe i bde slake og bratte nedoverbakker fr en eventuelt konkurranse.

Det er ikke s mye hokus pokus. Lping er ikke en avansert idrett, det er ikke s mange mter gjre det p. Det som er lurt huske p er dette: Lper du veldig fort i nedoverbakker uten ha trent for det, kan du f negativ effekt nr du begynner lpe flatt eller oppover etterp, for da har du ftt s mye juling nedover at ikke beina lystrer deg nr du skal lpe p flatmark igjen.

Mine enkle tips til lping i nedoverbakke : 

  • Helle kroppen fremover, slik at du ikke fr "motstem".
  • La kroppen falle fremover, ikke sett p "bremsen".
  • Ikke tenkt s mye p armbruken - det kommer av seg selv
  • La fttene "rulle" av gre.
Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar