hits

Bli med Team Kristiansen! Her er vr grunnfilosofi!!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

  1. Planlegg livet og sett deg klare ml.
  2. Tenk helhetlig i alt du gjr
  3. Kunnskap bevisstgjr og motiverer.
  4. Mestring gir selvtillit, trygghet og strre komfortsone.
  5. Gi masse ros, bde til deg selv og omgivelsene.
  6. Sk personlig vekst gjennom godt humr, trivsel og glede.
  7. Personlig vekst gir energi.
  8. Energi gir overskudd.
  9. En god helse er grunnlaget for et godt liv.
  10. Vr fysisk aktiv.
  11. Ha et godt og sunt kosthold.
  12. Drikk nok vske.
  13. F nok svn og hvile.
  14. Ikke overdriv.
  15. Vr allsidig.
  16. Naturopplevelser gir harmoni og balanse.
  17. Vr positiv og ha god tankehygiene.

Sett deg et ml! God planlegging i livet er mye viktigere enn de fleste tror. Da ei gruppe  Harvard-studenter ble spurt om personlige ml og planer, viste det seg at de som jobbet mlbevisst og planmessig fikk utrettet langt mer enn de andre.

Du har sikkert ogs sett intervjuer med unge idrettsutvere - kanskje gamle opptak med vre fremste idrettsstjerner,  der de forteller at de skal bli verdensmestre nr de blir store. Det er ikke tilfeldig at det ofte er slike utvere som kommer lengst.  De har planen klar. P samme mte kan du lykkes ved legge planer for framtida.Tenk deg mlet ditt, hva det enn mtte vre, som et "geografisk punkt". For n fram dit m du definere mlets ?posisjon?.

Frst nr du har denne posisjonen kan du "navigere" riktig. Symbolet for plan- og mlarbeidet er et fyrtrn; det viser deg veien mot mlet. Hensikten med denne framgangsmten er terpe p planen og mlet til de danner dominerende minnespor i deg. Da vil du akseptere mlet bde bevisst og ubevisst, og strekke deg mot det.

Du vil begynne tro p det, og p at du kan oppn det.  Greier du dette, vil du litt etter litt , eller kanskje som et plutselig gjennombrudd , oppleve at ting faktisk begynner skje slik du nsker.

Hvordan definerer du mlet? Sett deg gjerne et ambisist ml; det er bra ha noe strekke seg etter. Hvis du legger lista for lavt, kan du oppleve at du nr mlet uten mte noen reelle utfordringer underveis. Da vil du heller ikke oppleve noen vekst. Men mlet skal heller ikke vre for vanskelig; da kan det fort ta motet fra deg, og du mister flelsen av mestring.

Mlet br vre mest mulig konkret, og det br kunne mles p ett eller annet vis. Da kan du hele tiden evaluere innsatsen din og om ndvendig justere kursen. Mlet br dessuten vre realistisk for deg. Det er de frreste som kan sette verdensrekorder eller bli olympiske mestre. I samme nd br mlet st i forhold til selvtilliten din; du m kunne akseptere det bde bevisst og ubevisst. Du m gi deg selv en realistisk tidsramme for oppn mlet. Det kan hjelpe legge inn noen delml.

Delmlene fungerer som milepler underveis og strekker komfortsonen din mot hovedmlet.Det er vanlig skille mellom resultatml og prosessml. Et resultatml kan for eksempel spesifisere at du skal vinne en konkurranse eller oppn et bestemt resultat. Utfordringen med denne typen ml er at det avhenger av mange faktorer   utenfor din kontroll, s som vr, arrangrer, konkurrenter og s videre. Du br derfor vre litt forsiktig med ha bare denne typen ml.

Prosessml er ml du har full kontroll over. Det kan vre ferdigheter, teknikk, tidsbruk og prioriteringer. Slike ml blir ogs kalt mestringsml. Prosessml er gjerne gode delml p vei mot et resultatml. Resultatmlet br da vre en referanse for de prosessmlene du  velger deg. Dette krever en analyse av statusen din per i dag og av hvilke ferdigheter du m utvikle for n hovedmlet.Vi vil oppfordre deg til sette opp en livsplan for deg selv, uansett alder.

Ta utgangspunkt i en visjon av hva du egentlig nsker oppn i livet. Sett opp en plan med flere delml p vei mot hovedmlet. En slik plan m ndvendigvis mtte strekke seg over lang tid, kanskje flere r. Husk ta hensyn til familie- og livssituasjonen din ? tenk helhetlig! ? og ta hyde for avvik og forstyrrelser. Du vil garantert oppleve at uventede ting skjer underveis.

Gjr planen s detaljert at den beskriver hva du skal jobbe med fra dag til dag. Dette vil bidra til styrke motivasjonen din. Samtidig vil det forhpentligvis legge et positivt press p deg slik at du virkelig jobber med saken ? planen forplikter deg til st p!

Underveis i denne prosessen vil du oppleve at du modnes og blir mer bevisst dine egne svakheter, og du vil st bedre rustet til gjre noe med dem. I det flgende viser vi deg hvordan du kan jobbe med deg selv bde psykisk og fysisk for lykkes med de mlene du setter deg i treningas verden.

Kilde: "Sprek hele livet?"av Ingrid og Arve Kristiansen

 Meld deg p en av vre tilbud da vel:http://www.ingridkristiansen.com/

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar