hits

Treningsdagbok, trenger jeg skrive det?

FullSizeRender

Dersom du trener regelmessig vil jeg anbefale deg fre treningsdagbok. Det kan bevisstgjre deg, hva og hvor mye du trener, og vil hjelper deg til finne rett kurs i ditt treningsarbeid. Dette spesielt dersom det i perioder gr litt trtt. Da har du kanskje overdrevet trenings mengde eller intensitet. Det er her jeg hadde best utbytte av fre treningsdagbok i min aktive periode. Jeg fant ofte rsaken til at alt gikk trtt eller at alt gikk bra ut i fra mine notater i treningsdagboken. Jeg noterte ikke bare hva jeg trente, men ogs litt om hvordan jeg flte meg, litt om svn og hvordan livet ellers var. Veldig ofte da jeg var p tuppa treningsmessig var det litt for lite hvile som var rsaken til at alt gikk tungt og trtt. Derfor ble det etterhvert like viktig skrive ned hvordan jeg flte meg bde fr , under og etter treningskter like viktig som skrive eksakt hva jeg gjorde av trening.

Skriv ned treningsktene dine

En treningsdagbok (p data , jeg bruker selv Garmin Connect (gratis program dersom du har Garmin klokke) eller i egen bok) er et sted hvor du kan fre inn treningsktene dine. Det kan vre en notisbok, p data eller annet. Hva du skriver bestemmer du selv, men de fleste skriver inn dato, sted, distanse, tid og generelle kommentarer om treningskten. Selv synes jeg det er viktig og skive om livssituasjonen utenom treningen ogs. Slik som jobbsituasjon, familie, krav fra venner, hvor mye tid du bruker til hvile mm.

FullSizeRender

Jeg har vrt p landslaget bde i langrenn og i friidrett (lange lp) fra jeg var 16 til jeg var 40. I alle disse rene skrev jeg treningsdagbker og de har vrt til stor nytte i lpet av min tid som toppidrettsutver og som treningsveileder. Jeg har ofte sltt opp i treninger jeg gjorde da jeg var p mitt beste og ftt mange aha opplevelser. Jeg anbefaler alle dere som trener litt systematisk og vil ha litt orden p treningsarbeidet dere gjr og skrive treningsdagbok.

Bygg selvtillit

Dette hres jo ganske enkelt ut, s hvorfor bry seg? For det frste, en treningsdagbok er en enkel mte f motivasjon. Nr du begynner legge sammen alle kilometerne du har lpt, syklet, svmt el.l fr du flelsen av oppn noe, og det kan vre med bygge opp din selvtillit som utver/mosjonist el.l.

Det som kan vre faremomentet ved skrive treningsdagbok er at en kan bli hekta , med det mener jeg at du kan bli slave av treningsdagboken din. Jeg snakker av erfaring, for jeg ble det da jeg var i 20 rene. For meg ble det da viktigere f MANGE treningstimer i boka, men hvordan jeg flte meg var ikke s nye. Vr obs p denne fella som du kan g i. En ting er iallefall sikkert, du blir ikke noe bedre i idretten din, dersom det blir telle timer, km el.l som blir drivkraften din.

Hndtere skader

En treningsdagbok kan ogs hjelpe deg hndtere skader og lre deg hvilken behandling som fungerer best. Ved flge utviklingen av en skade fra start til den er leget, kan du bruke samme behandling i fremtiden eller velge en annen for kanskje f et enda bedre resultat.

Mlsetting

En treningsdagbok er et flott verkty for kunne sette seg ml. skrive ned den treningen en gjr, bevisstgjr hva som er mlet ditt (gjerne noen delml underveis mot hovedmlet)og gir deg en pekepinn p om du fr gjort det du nsker for n mlet du har satt deg.

Lykke til!!!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar