hits

Hvilke grønnsaker er det lurt å spise?

kommentarer
grønnsaker
Foto: Aftenposten.no

I butikkene nå for tiden er det et utall av grønnsaker og valget kan ofte være vanskelig. De fleste av  grønnsakene gir oss de næringsstoffene vi trenger. Det er en kjent sak at grønnsaker inneholder mange viktige næringsstoffer kroppen vår er avhengig av. Og det er derfor ikke rart at norske helsemyndigheter anbefaler at vi spiser minst tre porsjoner grønnsaker hver dag.

Vi er mange  som sliter med å få i oss nok frukt og grønt, og ofte kan det være litt vanskelig å vite hva man skal velge. For skal man ha to-tre grønnsaks varianter til den planlagte middagen, hva er egentlig best å velge, dersom man tenker på næringsverdi?

Alle grønnsaker er bra på sin måte: Skal vi høre på ekspertene, ja ernæringsfysiologene så har de aller fleste grønnsaker noen gode egenskaper ved seg. Alle grønnsaker er unike på hver sin måte både når det gjelder næringsinnhold og smak. Det er derfor variasjon som er beste.

Dersom du er god til å variere vil du ha større muligheter for å få i deg de næringsstoffene du trenger. Dessuten blir du ikke så fort lei heller.

index

Alle typer kål er bra: Selv om alle typer grønnsaker er sunne og har sine positive egenskaper må jeg trekke frem kål (alle typer) fordi de er helt topp for kroppen vår. Eksempler er brokkoli, blomkål, rosenkål og vanlig hodekål.

Alle grønnsakene i kålfamilien er gunstig av flere grunner, blant annet med tanke på å forebygge bl.a. kreft, da spesielt kreft i mage ? og tarm kanalen.

Disse grønnsakene inneholder et stort mangfold av fytokjemiske forbindelser og glukosinolater som direkte og indirekte virker forebyggende mot kreft. I tillegg til å være forebyggende mot kreft, er også de grønne kålvariantene rike på C-vitamin, folat og betakaroten, og har en meget positiv effekt på tarmsystemet vårt.

Kål har er en skikkelig booster for immunforsvaret. Kål vil i tillegg bedre forholdene til de gode tarmbakteriene og gjøre at disse trives bedre.

roebeter

Masse antioksidanter i rødbeter: I tillegg til kål er rødbeter noe det er lurt av oss å spise. De er nemlig fulle av antioksidanter. Rødbeter er den mest antioksidantrike rotgrønnsaken vi har.

Du vil kanskje spørre ? Hva er en antioksidant? Antioksidanter er bl.a. med på å forhindre celleskade og hjelper immunforsvaret og reparasjonsmekanismene i kroppen.

index

Løk i alle varianter er også en meget viktig grønnsak som det er lurt å spise. Løken inneholder svovelholdige forbindelsene som er unike antibakterielle og kreftforebyggende.

Skal vi gjøre en oppsummering: Dersom du skal velge 3 grønnsaker til middag er det lurt å velge:

  1. En fra kålfamilien
  2. En fra løkfamilien
  3. Rødbeter

Men husk å variere da det kan være nøkkelen til god helse !
Det er vel ingen tvil om at det er lurt å spise masse grønnsaker til middag: Det viktigste er at du har en god porsjon grønnsaker.

Du bør hvert fall ha 1/3 grønnsaker, om ikke mer, til middag hver dag for helsas skyld.
Flere studier viser at det er viktig å ha et variert inntak for å få de beste helseeffektene

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar