hits

Hvilke grnnsaker er det lurt spise?

grnnsaker
Foto: Aftenposten.no

I butikkene n for tiden er det et utall av grnnsaker og valget kan ofte vre vanskelig. De fleste av  grnnsakene gir oss de nringsstoffene vi trenger. Det er en kjent sak at grnnsaker inneholder mange viktige nringsstoffer kroppen vr er avhengig av. Og det er derfor ikke rart at norske helsemyndigheter anbefaler at vi spiser minst tre porsjoner grnnsaker hver dag.

Vi er mange  som sliter med f i oss nok frukt og grnt, og ofte kan det vre litt vanskelig vite hva man skal velge. For skal man ha to-tre grnnsaks varianter til den planlagte middagen, hva er egentlig best velge, dersom man tenker p nringsverdi?

Alle grnnsaker er bra p sin mte: Skal vi hre p ekspertene, ja ernringsfysiologene s har de aller fleste grnnsaker noen gode egenskaper ved seg. Alle grnnsaker er unike p hver sin mte bde nr det gjelder nringsinnhold og smak. Det er derfor variasjon som er beste.

Dersom du er god til variere vil du ha strre muligheter for f i deg de nringsstoffene du trenger. Dessuten blir du ikke s fort lei heller.

index

Alle typer kl er bra: Selv om alle typer grnnsaker er sunne og har sine positive egenskaper m jeg trekke frem kl (alle typer) fordi de er helt topp for kroppen vr. Eksempler er brokkoli, blomkl, rosenkl og vanlig hodekl.

Alle grnnsakene i klfamilien er gunstig av flere grunner, blant annet med tanke p forebygge bl.a. kreft, da spesielt kreft i mage ? og tarm kanalen.

Disse grnnsakene inneholder et stort mangfold av fytokjemiske forbindelser og glukosinolater som direkte og indirekte virker forebyggende mot kreft. I tillegg til vre forebyggende mot kreft, er ogs de grnne klvariantene rike p C-vitamin, folat og betakaroten, og har en meget positiv effekt p tarmsystemet vrt.

Kl har er en skikkelig booster for immunforsvaret. Kl vil i tillegg bedre forholdene til de gode tarmbakteriene og gjre at disse trives bedre.

roebeter

Masse antioksidanter i rdbeter: I tillegg til kl er rdbeter noe det er lurt av oss spise. De er nemlig fulle av antioksidanter. Rdbeter er den mest antioksidantrike rotgrnnsaken vi har.

Du vil kanskje sprre ? Hva er en antioksidant? Antioksidanter er bl.a. med p forhindre celleskade og hjelper immunforsvaret og reparasjonsmekanismene i kroppen.

index

Lk i alle varianter er ogs en meget viktig grnnsak som det er lurt spise. Lken inneholder svovelholdige forbindelsene som er unike antibakterielle og kreftforebyggende.

Skal vi gjre en oppsummering: Dersom du skal velge 3 grnnsaker til middag er det lurt velge:

  1. En fra klfamilien
  2. En fra lkfamilien
  3. Rdbeter

Men husk variere da det kan vre nkkelen til god helse !
Det er vel ingen tvil om at det er lurt spise masse grnnsaker til middag: Det viktigste er at du har en god porsjon grnnsaker.

Du br hvert fall ha 1/3 grnnsaker, om ikke mer, til middag hver dag for helsas skyld.
Flere studier viser at det er viktig ha et variert inntak for f de beste helseeffektene

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar