hits

Hvor er din nedre trygghetssone?

 Ingrid Kristiansen ,Bislett

Denne bloggen har jeg skrevet fr, men jeg fr tilstadighet sprsml om dette temaet, s jeg legger den ut slik at dere som ikke fikk den med dere sist har muligheten n. Dette er et viktig tema for alle som har lyst til lykkes, uansett p hvilken arena vi snakker om. Etter at du har lest denne bloggen, tenk over hvordan du tenker og jobber. kanskje du kan lre noe av dette? Lykke til!!

Nr det gjelder den nedre delen av trygghetssonen ligger den hyt for mange. Disse menneskene er redd for ikke prestere eller de er redd for feile. Noen greier heve grensen selv, men det er mer vanlig at de har satt grensen hyt, fordi de er redd for hva andre vil si dersom de mislykkes. En hy nedre grense frer ofte til at man ikke presterer s bra som man burde.

Konsekvensen av ha en  hy nedre grense er at man ogs fr en lav vre grense. Dette frer i de fleste tilfeller at man blir fanget i et "prestasjonsbur". Trygghetssonen er for trang. Angsten for gjre feil (mislykkes) frer til at man ikke bruker de resursene (evnene) man har. Selv hadde jeg nok  dette problemet i min tidlige idrettskarriere, men etter at jeg traff Willi railo og jobbet med han fikk jeg forandret p dette.  Etterhvert kom ogs de virkelig gode prestasjonene, ja verdensrekorder p alle distanser fra 5000 m opp til maraton.

Forholdet kan beskrives ved flgende modell:

 

FullSizeRender

Hvor trang sonen er avhenger av to ting:

  1. Personligheten. Bygges opp gradvis etter hvert som du fr erfaringer p alle livets arenaer.
  2. Det sosiale miljet, har stor pvirkning p hvor trang eller romslig trygghetssonen din er.

 

Trygghet er en av de viktigste ting for oss mennesker. Nr tryggheten blir truet vil vi bruke energien vr p sikre den. Dette forteller oss at atferden styres mer i retning av passe p vr egen trygghet enn gjre gode prestasjoner. Dette er vel en av de sentrale grunnene til at vi mennesker har en motstand mot forandring. En forandring er jo en trussel for tryggheten vr.

vge tape er vinne!

Selv var jeg en idrettsutver som ikke fikk det helt til, det var frst da jeg kom i kontakt med Willi Railo at jeg fikk skikk p dette. Og resultatene begynte komme for fullt. En av de frste tingene Willi tok tak i da vi begynte jobbe sammen var senke  min nedre grense.

Jeg syntes det var litt merkelig, da den allerede var lav. Jo det var akkurat det han mente, for kunne heve den vre grensen m man ofte senke den nedre. Det betyr ikke at du skal ha lavere mlsetting, men du skal f en strre trygghets sone bde oppover og nedover.

Eks. P at den nedre grense pvirker den vre:

Legg en bjelke p gulvet. Be folk balansere over den . Alle greier det. Bruk den samme bjelken, men n ligger den i spenn 10 m over bakken. Be alle gjre samme oppgave. Nei, ikke gjr det. De fleste kommer til falle ned.

Oppgaven er i prinsippet den samme, bjelken er like bred og ligger like sttt. Men redselen for falle hever den nedre grensa og senker den vre. Man blir s redd for falle at man faller. Spenner vi et sikkerhetsnett under bjelken, redselen er redusert og prestasjonsevnen ker.

Dette forteller alts at man m trre gjre det drlig om man vil gjre det skikkelig bra. (eller vge vinne)

Kilde: Willi Railo

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar