hits

Nattesvetting og drlig svn kan det vre tegn p overtrening?

DSCN2147

At trening er bra for bde kropp og sjel, er noe de fleste av oss vet. Skal vi vi tro alt som blir skrevet blir det stadig flere av oss som lever en aktiv hverdag alts vi holder oss i form. Underskelser som er blitt gjort viser at  33 % trener annenhver dag, dette er kjempebra bde for kropp og sjel.

Men for enkelte kan det bli for mye og de fr ikke de resultatene de nsker. Det som er synd er at mange gjr for mye ut av treningen slik at treningen bryter de ned i stedet for bygge de opp.

Den universelle regelen "Alt med mte" gjelder ogs nr det gjelder treningsmengde/intensitet. For mye trening vil tre bde p kroppen og psyken, og drar du det for langt kan vi bli bde skadet og utslitt.

Overtrening er vel noe mange har hrt om, men som kan vre vanskelig oppdage fr det er for sent. I dag er det altfor mange som i forbindelse med den nye ekstreme utholdenhetsblgen trener for mye og hardt ved siden av full jobb og familie.

Det er ikke alltid treningen som er problemet, men  tiden som settes av til restitusjon. Vi ser en tendens til at mange ker treningsmengden mye nr de blir middelaldrende, og de glemmer at kroppen ikke tar seg inn igjen som da de var i 20-ra.

Et vanlig  tegn p overtrening, kan vre at prestasjonen (resultatene i konkurransene du deltar i) begynner bli drligere. For de fleste er dette helt uforklarlig, og de tenker at de m trene mer. Det er som regel helt feil, ved overtrening er det viktigste hvile.

Vi skiller mellom kronisk overtrening og mer akutt overtrening, der den kroniske typen vil kreve enormt med hvile, lite eller ingen fysisk aktivitet.

Den mer akutte formen vil som regel bli raskt bedre ved hvile og rolig aktivitet. Trening handler jo om kontrollert overbelastning for oppn bedre form etter restitusjon og hvile. Problemet med overtrening oppstr nr man ikke rekker ta seg inn etter hver kt.

Tegnene som kan gi deg varsko om overtrening:

  1. Svettetokter og drlig svn kan vre et tegn.
  2. De vanligste symptomene er drligere prestasjoner p tross av kt aktivitetsniv.
  3. Endret hjerterytme
  4. Hodepine
  5. Svimmelhet
  6. Vektreduksjon
  7. kt hvilepuls. Kan vre lurt og sjekke denne med jevne mellomrom.

Variasjon er lurt dersom du skal f trent mer uten bli overtrent. Jeg anbefaler variasjon til alle mine kunder (kanskje en PT - time hadde vrt noe for deg?) , det gjr treningsarbeidet morsommere og variert. For ensidig og monoton trening gir lite eller ingen fremgang i lengden. Dessuten tler man flere kter per uke dersom varigheten og intensiteten i ktene varierer.

Lykke til!!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar